
1

EUROPE CENSORED

Suppression of Freedom of Speech  
in the Baltic Countries and Ukraine

RuBaltic.Ru Analytical report

Second Edition

Moscow

2019



2

Authors:

Aleksandr Nosovich – political analyst of RuBaltic.ru (Russia)

Viсtoria Ivanchenko – correspondent of RuBaltic.ru (Ukraine)
Aleksey Ilyashevich – correspondent of RuBaltic.ru (Donetsk Peoples Republic)

Executive editor:

Sergey Rekeda – PhD (Hist.), Editor-in-Chief of RuBaltic.Ru

	 Europe censored. Suppression of Freedom of Speech in the Baltic Countries 
and Ukraine: RuBaltic.Ru Analytical report / А. Nosovich, V. Ivanchenko, А. Ilya
shevich; Executive editor: S. Rekeda. 2nd ed. Мoscow: RuBaltic.Ru, 2019. 48 p.

The report describes the forms and tools of pressure on the media and journalists 
in the Baltic countries and Ukraine. Monitoring of political processes reveals a 
tendency towards a systematic violation of the principle of freedom of speech in 
these countries. The report lists the most common practices and the most vivid 
cases of fighting dissent in Lithuania, Latvia, Estonia and Ukraine. The purpose 
of the report is to explain why political censorship, the assertion of ideological 
monopoly, administrative pressure on the media, arrests and killings of journalists 
have become the norm in the Baltic States and Ukraine. Especially after the 
European integration of Estonia, Latvia and Lithuania, and after the association of 
Ukraine with the EU.

© RuBaltic.Ru, 2019



3

Table of Contents

Introduction. The Corrosion of European Values on EU’s  
Eastern Borders............................................................................. 4

Part 1.	 Police Democracies. Attacking Dissenting Opinions  
in Lithuania, Latvia and Estonia............................................................... 7

Part 2.	 Anti-European Choice. Persecution of Media  
and Journalists in Ukraine after the Maidan.......................................... 23

Part 3.	 Journalism Under Fire. Media Work in the Combat  
Conditions in the Donbass..................................................................... 33

Conclusion. The Corrosion Expands Westward.................................................. 43



4

Introduction 
The Corrosion of European Values  

on EU’s Eastern Borders

Accepting the Baltic republics into the EU and the Easter Partnership 
countries associating with EU was accompanied by the ideology of ex-
porting European values. The European Union’s expansion into the post-
Soviet space was primarily presented in Brussels as the proliferation of 
Europe’s democratic norms, institutes and practices into former Soviet 
Union republics. The goal of bringing the post-Soviet states closer to 
the European Union was to increase their respect to democracy, human 
rights, freedom of speech and other accepted values of modern Europe. 

However, the actual political practices of the former Soviet Republics 
after joining or associating with the EU still remain a far cry from the 
EU standards.

Growing closer with Europe is a metaphorical fig leaf which they use to cover their 
violations of the basic European standards, masking their abuse of power with the 
formal affiliation with “United Europe.”

The Baltic countries and the EU Eastern Partners are a space which uses 
arrests, abduction and murder of journalists, administrative pressure on 
media, threats of violence towards opposition outlets and their staff. Es-
tonia, Latvia, Lithuania and Ukraine have their hounded dissidents and 
political prisoners arrested for expressing their views. Human rights 
groups point out the plight of these people, recognizing them as prison-
ers of conscience. 

Despite the European Union flags strewn about with reason and with-
out, the post-Soviet Republics continue with the worst Soviet practices 
rather than the European freedom of speech standards. Pluralism of 
opinion and free discussion is recognized on paper, but in practice, the 
political regimes aim to create an ideological dictatorship. Lithuania and 
Latvia adopted laws that forbid anyone from diverting from the official 
point of view on certain historic events: speaking an alternative opinion 
leads to criminal punishment, up to multiple years of prison. 

Any attempt to question the official ideology in its crucial points acti-
vates a repressive mechanism against dissenting thought. The “heretic” 
brand is handed out on a state level with the Prosecutor’s Office and se-
cret services, as well as “social activists” – the state’s little helpers, who 



5

The Corrosion of European Values on EU’s Eastern Borders

seek to personify “the people’s rage.” This is best seen in Ukraine, where 
paramilitary ultra-right groups with political leadership’s willing negli-
gence and silent approval go about killing journalists and threatening to 
burn down the offices of unwanted media, abduct war reporters in the 
South-East conflict zone. 

The surreal part is that all of these insults to European values in Ukraine and the 
Baltic countries are accompanied with slogans of European integration, making the 
European choice and switching to EU standards.

Joining the EU and EU association gives the Baltic states and Ukrainian 
government the basis to say such slogans. The fact that they are grow-
ing closer with “United Europe” is shown as proof of their progress to 
European values and standards.

But when the decision to integrate the Baltic countries and Ukraine’s as-
sociation with EU was made, the EU member-states did not demand any 
real progress in terms of democracy, freedom of speech or human rights. 
They were satisfied with a declaration of their admiration of these val-
ues, without actually following them. 

With Ukraine, the EU countries gave up on their demands on freeing po-
litical prisoners and conducting structural reforms in law enforcement, 
respecting freedom of speech and respecting minority rights so that 
president Viktor Yanukovich (after being declared illegitimate) signed 
the EU Association agreement and the Deep and Comprehensive Free 
Trade Area (DCFTA) agreement. With the Baltics, Latvia and Estonia 
were allowed into the European Union, letting them keep their anti-
democratic and anti-European institute of non-citizenship – stripping 
the fundamental rights of hundreds of thousands of people. 

Europe’s de facto neglect of its own values with a declarative support of them led to 
violations and power abuse in the Baltics and Ukraine under EU flags.

Suppressing freedom of speech is a clear example of the gap between 
the ideology of the European choice and the actual practices led to the 
corrosion of European values on the whole EU Eastern border. Under 
the influence of this dramatic clash, the value paragon is falling apart, 
the term “European values” becomes a testament of total hypocrisy. And 
this not just a problem for Ukraine, Estonia, Latvia or Lithuania, but for 
all of Europe. 



6



7

PART 1.	 POLICE DEMOCRACIES. ATTACKING  
DISSENTING OPINIONS IN LITHUANIA,  
LATVIA AND ESTONIA



8

Part 1.  
Police Democracies. Attacking Dissent-

ing Opinions in Lithuania,  
Latvia and Estonia

Suppression of freedom of speech in the Baltic countries is done out of 
a need to protect Estonia’s, Latvia’s and Lithuania’s history mythology. 
This mythology is based on the Continuity Theory and Soviet Occupa-
tion of the Baltics theory. According to these theories, the modern Esto-
nia, Latvia and Lithuania are legal successors of the interwar republics 
of 1918-1940, the existence of which was interrupted by their forced 
inclusion into the Soviet Union.

Views of the Baltic countries Soviet period as “Soviet occupation” be-
came the new nation and state building foundation for Lithuania, Latvia 
and Estonia after the USSR’s dissolution. The occupation doctrine de-
fined the political and economic development of these countries, served 
to exonerate the removal of citizenship and robbing hundreds of thou-
sands of Latvians and Estonians of their fundamental rights, discrimi-

Soviet troops in Riga, 1940 / Photo: web.archive.org

1 
 

 
Вступление советских войск в Ригу, 1940 год / Фото: web.archive.org 

  

 
Протестующие блокируют советский танк у Дома печати в Вильнюсе / Фото: Peter 

Andrews / Reuters 



9

nating the Russian-speaking population, refusing to abide by European 
Union agreements on educational and language policies, supporting na-
tional minority rights.

Combatting the denial of “occupation” is a self-defense mechanism of the Baltic 
political regimes, who gain their legitimacy and excuse their actions with the occu
pation doctrine.

The weakness of the official mythology lies in its difference from his-
toric facts and the inability to clash with any opposing point of view in 
a free discussion. This leads to the Baltic governments to activate their 
oppressive mechanisms and administer criminal punishment for deny-
ing the official stance on 20th Century Baltic history.

In 2010, the Lithuanian Seimas passed the amendments to the Criminal 
Code, criminalizing any disagreements with the official version of his-
tory. “Those who publicly, in spoken or written form, support the USSR 
or Nazi Germany aggression towards the Lithuanian Republic, exoner-
ate it, belittle or deny, in spoken or written form support genocide and 
other crimes against humanity committed by the USSR or Nazi Germa-
ny <…> are punished with a fine or arrest, or a imprisonment for up to 
two years.”1

In 2014, the Latvian Saeima changed its criminal laws as well, allowing 
them to administer a punishment of up to 5 years of prison for “public 
glorification, denial, exoneration or gross belittling of the genocide and 
crimes against humanity committed by the Soviet or Nazi occupational 
regimes.”2 

In Lithuania’s case, the legal statistics show that the law against “exoneration of 
Soviet Aggression” boils down to attempts to stop the spread of information on the 
13 January 1991 events in Vilnius, which paints the founders of post-Soviet Lithu-
ania in a bad light.

As part of a failed attempt by the Soviet government to suppress the 
separatist Sąjūdis movement and forcibly restore constitutional order in 
Lithuania, the clash at the Vilnius TV tower left 13 dead. The Lithuanian 
officially approved version of these events states that the Soviet military 
killed these people when they tried storming the TV Center, ran them 
over with tanks and shot the defenders. And for over 20 years, they deny 
the testimonies of eye witnesses, who say that the Soviet troops did not 

1	 Lietuvos Respublikos baudžiamasis kodeksas, 170-2 straipsnis. Viešas pritarimas tarptautiniams 
nusikaltimams, SSRS ar nacistinės Vokietijos nusikaltimams Lietuvos Respublikai ar jos gyventojams, 
jų neigimas ar šiurkštus menkinimas. URL: https://www.infolex.lt/ta/66150:str170-2 

2	 Saeima Krimināllikumā iekļauj norādi uz PSRS un nacistiskās Vācijas nodarījumiem pret Latviju un tās 
iedzīvotājiem. URL: http://www.saeima.lv/lv/aktualitates/saeimas-zinas/22198-saeima-kriminallikuma-
ieklauj-noradi-uz-psrs-un-nacistiskas-vacijas-nodarijumiem-pret-latviju-un-tas 

Police Democracies. Attacking Dissenting Opinions in Lithuania, Latvia and Estonia



10

open fire on the crowd and instead the defenders were shot by snipers 
on the roofs.

In 2010, after the criminal Code was amended, the former vice-mayor of 
Vilnius Algirdas Paleckis got into trouble after talking about the 13 Jan-

uary events on a radio show and saying “as 
it turns out now, our people were shooting 
our own.” These words had a criminal case 
started against Paleckis, and only a massive 
rights campaign and criticism from Vilnius’ 
Western allies about the freedom of speech 
allowed the politician to get away with a 
monetary fine and not time in prison.3

Nevertheless, in 2018, the Paleckis case took 
a new turn: the dissident politician was de-
tained as part of an investigation about Rus-
sian spies. More than a month had passed 
before the Lithuanian public and the inter-
national community found out that the for-
mer president of Socialist People's Front was 

3 The Court decision on Algirdas Paleckis case. 
URL: https://www.obzor.lt/news/n5600.html 

Protesters block a Soviet tank near the Press House building in Vilnius /  
Photo: Peter Andrews / Reuters

1 
 

 
Вступление советских войск в Ригу, 1940 год / Фото: web.archive.org 

  

 
Протестующие блокируют советский танк у Дома печати в Вильнюсе / Фото: Peter 

Andrews / Reuters 

Algirdas Paleckis / Photo: noelstjohn.com

2 
 

  

 
Альгирдас Палецкис / Фото: noelstjohn.com 

  

 

Part 1



11

Police Democracies. Attacking Dissenting Opinions in Lithuania, Latvia and Estonia

2 
 

  

 
Альгирдас Палецкис / Фото: noelstjohn.com 

  

 
The building of the TV tower in Vilnius, 1991 / Photo: TASS / Vladimir Zavialov

imprisoned. According to Lithuania Prosecutor General Evaldas Pašilis, 
the investigation has uncovered a “whole spy network.”4 The main vic-
tim of this bout of “spy hysteria” in Lithuania, was opposition politician 
Paleckis, who is still awaiting the end of the trial behind bars.

Officials don’t like commenting on the second Paleckis case, not dis-
closing any details “for the sake of the investigation.” In July 2019, the 
Kaunas District Court prolonged Paleckis’ arrest by three months (with 
the Defense trying to repeal this decision in vain). And the politician has 
yet to be charged with anything.

The Defendant’s lawyer Algis Petrulis notes that during his time in pris-
on, Paleckis’ health has been on the decline. With a height of 188 cm, 
his weight has dropped to 60 kilograms. “He is sitting in a solitary cell 
and has one hour for a walk in a place where you can’t even see the sun 
or anything, just a space of four by three meters. They forbid him from 
meeting his wife or his parents, the decision has been made.” said Pe-
trulis.5 

In 2013, the First Baltic Channel (PBC) – a rebroadcaster of the Russian Channel 
One programmes was taken off the air in Lithuania for a journalistic investigation 
into the Vilnius TV Tower events. 

4	 URL: https://lt.sputniknews.ru/politics/20181219/7857424/V-Lithuania-Paletskisa-arestovali-po-delu-o-
shpionazhe-v-polzu-Russia.html

5	 URL: https://lv.sputniknews.ru/Baltics/20190807/12230252/Advokat-Paletskis-SIZO-derzhat-
odinochke-lechat-vitaminami.html



12

PBC ran the report of the Man and Law 
(Человек и закон) program, which brought 
up the testimonies of the eye-witnesses who 
saw snipers on the roofs of the TV center, as 
well as words of the former commander of the 
Sąjūdis attack squads Audrius Butkevičius, who 
admitted that the crowd was shot by his men, 
and the decision to do this provocation and 
make the USSR out to be the bloody aggressor 
was made by the first leader of the restored 
Lithuanian state Vytautas Landsbergis.6

A day after this aired, the First Baltic Chan-
nel was shut down. Later the Lithuanian 
court stopped the PBC’s broadcasts for three 
months and the Man and Law show was forev-
er banned in Lithuania. And Landsbergis and 
the other people involved did not sue them for 

libel or slander – the only legal ground for the ban was the 2010 legisla-
tion on banning the denial of “occupation regime crimes.”

In 2016, the Lithuanian government started criminal and administrative cases 
against the publisher of the Russian journalist Galina Sapozhnikova’s book The 
Lithuanian Conspiracy and the Soviet Collapse – Investigation into Political Demo-
lition which recounted the eye-witness testimonies from the Vilnius tower events 
and saw the snipers.

The Lithuanian State Security Department (Valstybes Saugumo Depar-
tamentas, VSD) confiscated the whole printing run of Sapozhnikova’s 
book in Lithuania, and the 78-year-old publisher Povilas Masilionis was 
accused of “denying occupation.”7 And Sapozhnikova herself was de-
nied entry into the country, the presentations of her book in Lithuania 
were disrupted, and the Lithuanian diplomats tried to disrupt the pre-
sentation of this book in Rome, Milan and Minsk as well.8

The punitive machine is also used when the need to protect the other 
Baltic cornerstone myths. For example, the idea of Stalin Deportations – 
the forced deportations of Estonian, Latvian and Lithuanian residents 
to Siberia in 1941 and 1949. The Baltic states call these “genocide” and 
equate them to the Holocaust, using them as proof that the Soviet Union 
and the Third Reich were equally criminal totalitarian regimes and that 

6 LRTK kreipėsi į teismą dėl Pirmojo Baltijos kanalo.  
URL: https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/27162/lrtk-kreipesi-i-teisma-del-pirmojo-baltijos-kanalo 

7	 Почему власти Литвы объявили войну книге российской журналистки.  
URL: https://www.ritmeurasia.org/news--2017-04-11--pochemu-vlasti-litvy-objavili-vojnu-knige-
rossijskoj-zhurnalistki-29513 

8	 The Lithuanian Embassy in Italy protects the release of a book about Lithuania.  
URL: http://m.baltnews.lv/news/20161012/1017779380.html 

Part 1

Alexander Gilman / Photo: LKS

3 
 

У здания телебашни в Вильнюсе, 1991 год /Фото: ТАСС / Владимир Завьялов 

  

 
Александр Гильман / Фото: РСЛ 

  

 
Рута Ванагайте / Фото: tut.by 

  



13

the Soviet period of their history was 
“cruel inhumane occupation.” So they 
react feverishly to any criticism of this or 
when someone points out how insensitive 
it is to compare it to the Holocaust.

In 2012, the Latvian Security Police 
started a criminal case against publicist 
Alexander Gilman for his article 
on IMHO-club.lv where he thanked 
Joseph Stalin for deporting his family 
to Siberia in 1941, noting that almost 
all Latvian Jews who weren’t deported 
were later killed by the Nazis and their 
Latvian collaborationists.9

Ultimately the court failed to find anything criminal in Gilman’s words.

Another taboo subject is the issue of the Forest Brothers movement – 
guerrillas from the nationalistic underground, who fought the Soviet 
government in the Baltics after World War II. The Forest Brothers are 
the only argument in favor of Lithuania, Latvia and Estonia’s entry into 
the USSR being forced and the population resisting. So criticizing the 
nationalistic underground leads to harsh repressive measures. 

Thus, in 2017, Lithuanian writer Rūta Vanagaitė was outright hound-
ed for speaking out against the glorification of the Forest Brothers and 
their leader Adolfas Ramanauskas (codename Vanagas). Vanagaitė stat-
ed that during the war, many of the future guerillas worked with the 
Nazis and took part in murdering Jews, while their leader Vanagas was 
a NKVD (People's Commissariat for Internal Affairs) agent and turned his 
accomplices in to the Soviets before getting shot. 

The Lithuanian Prosecutor’s Office started an investigation into Vanagaitė’s words, 
her books were taken off store shelves, the publishers refused to work with her, there 
were threats of violence against her on the streets and online, and the “patriarch” 
of Lithuanian statehood Landsbergis called for Vanagaitė to go and hang herself in 
the woods.10

Ultimately, the writer had to emigrate from Lithuania. Similar pressure 
was applied towards Klaipėda municipal deputy Vyahceslav Titov, who 
spoke out against the construction of a memorial plaque for Adolfas 
Ramanauskas-Vanagas at Klaipėda University and called the leader of 

9	 Alexander Gilman. Myths of 14 June. URL: https://imhoclub.lv/ru/material/mifi-14-ijunja 
10	Рута Ванагайте: мы не созрели для правды.  
URL: https://www.svoboda.org/a/28824452.html 

Rūta Vanagaitė / Photo: tut.by

3 
 

У здания телебашни в Вильнюсе, 1991 год /Фото: ТАСС / Владимир Завьялов 

  

 
Александр Гильман / Фото: РСЛ 

  

 
Рута Ванагайте / Фото: tut.by 

  

Police Democracies. Attacking Dissenting Opinions in Lithuania, Latvia and Estonia



14

the Forest Brothers guilty of the murder of 
thousands. The prosecution is now inves-
tigating Titov, they want to take away his 
municipal seat and pro-government activ-
ists pursue him in public places.11

These examples show that the Baltics are 
home to a monopoly of ideology, which 
has nothing in common with the declared 
values of freedom of speech, pluralism of 
opinions and democracy. Instead of the ac-
cepted free discussion, the Baltics have a 
system of taboos, silencing and undesired 
topics, which make a proper discussion 
impossible on a number of issues critical 
to the political regimes of Estonia, Latvia 
and Lithuania. 

Despite the words of the Baltic leaders on overcoming the Soviet legacy and full-
fledged integration into the Western World, the Baltic countries have a Soviet-style 
dictatorship of the “only true point of view.” 

Using the administrative oppression to fight for ideological unity defines 
the special influence the Estonian, Latvian and Lithuanian secret servic-
es have on the public space. The Baltic secret services are the political 
police: persecuting opponents of the socio-political regime, threatening 
dissenters and conducting political censorship in the media.

The Baltic secret services are still using the tricks of the Soviet KGB’s 
Fifth Division, which fought “ideological sabotage.” The typical meth-
ods of the Estonian, Latvian and Lithuanian “KGBs” include disrupting 
dissenting events, making provocations, keeping a list of opposition 
journalists and threaten “unloyal” media. 

Their “trademark” method in supporting the monopoly of ideology are entry bans 
and deportations from the Baltics for journalists and other public figures, who take 
a stance on history or politics that don’t sit well with the government. 

During recent years, the entry bans and deportations for publicists, 
film crews, public experts, historians, writers, actors and singers are 
in the dozens. In certain cases, the secret service consciously make a 
big scandal and deport people who already had entry to the country, 
as it was with the head of the Russian National Energy Security Fund 

11	Депутата горсовета Титова на митинге в Клайпеде обсыпали мукой.  
URL: https://www.lrt.lt/ru/novosti/38/220773/deputata-gorsoveta-titova-na-mitinge-v-klajpede-
obsypali-mukoj 

Konstantin Simonov / Photo: svpressa.ru

4 
 

 
Константин Симонов / Фото: svpressa.ru 

 

 
Джульетто Кьеза / Фото: RuBaltic.Ru © Athma Photography 

Part 1



15

(Фонд национальной энергетической 
безопасности) Konstantin Simonov. 
While the expert was having lunch in the 
middle of Riga, the police stormed in and 
declared that he was being deported from 
Latvia.12

Almost everyone deported from the Bal-
tics are Russian citizens. However, there 
are exceptions. In 2014, the Estonian In-
ternal Security Service (Kaitsepolitseiamet, 
KaPo) detained famous Italian writer, 
publicist and political figure Giulietto 
Chiesa at the Tallinn airport.13 The writer 
spent a few hours in a cell and was deport-
ed to Italy after the Italian ambassador to 
Estonia intervened. Chiesa’s case led to a 
diplomatic scandal between Tallinn and 
Rome: the Estonian government failed 

to explain to their Italian colleagues how someone’s political views let 
them ban an EU member-state citizen from entering Estonia, especially 
considering all of the European agreements on freedom of movement.

However, the unwanted foreigners have it way easier than the dissent-
ing citizens (or those who have had their citizenship stripped away – the 
non-citizens) of the Baltic states. The secret services practically officially 
pronounce them enemies of the state in their annual reports.

The main trait of these reports is the publication of the lists of names of “unloyal” 
and “those presenting a threat to national security” media, journalists, public 
experts and socio-political figures of Estonia, Latvia and Lithuania. 

Being mentioned in the report of the Lithuanian State Security Depart-
ment (Valstybės saugumo 
departamentas, VSD), the 
Latvian Security Police 
(Drošības policija, DP) or 
the Estonian Internal Se-
curity Service (Kaitsepolit-
seiamet, KaPo) is a sort 

12	 Скандал: российского эксперта 
депортировали из Латвии во время его обеда.  
URL: https://rus.tvnet.lv/4790415/skandal-
rossiyskogo-eksperta-deportirovali-iz-latvii- 
vo-vremya-ego-obeda 

13	 Джульетто Кьеза: «Эстония нарушила 
все законы Европы». URL: https://iz.ru/
news/580887  

4 
 

 
Константин Симонов / Фото: svpressa.ru 

 

 
Джульетто Кьеза / Фото: RuBaltic.Ru © Athma Photography 

Giulietto Chiesa / Photo: RuBaltic.Ru  
© Athma Photography

Police Democracies. Attacking Dissenting Opinions in Lithuania, Latvia and Estonia

KaPo / Photo: Andres Putting

5 
 

 
Эмблема эстонской КаПо / Фото: Andres Putting 

 
Арест Александра Гапоненко / Фото: rus.jauns.lv 



16

“mark of Caine”, after receiving which, officials can’t interact with the 
“unloyal” media: they can’t give them interviews and comments, nor give 
the accreditation to events. In addition to that, the people from the lists 
are also potential targets for the radical nationalists: publishing names of 
“enemies of the state” can be seen as a pardon from the VSD, DP or KaPo 
for anything they will do against the “fifth column.” 

In July 2019, the Lithuanian government, via the MFA, demanded that 
the country’s domain name register NIC.lv block access to the Balt- 
news.lv site. The excuse for the block was the Council Regulation (EU) 
No 269/2014 of 17 March 2014 “concerning restrictive measures in re-
spect of actions undermining or threatening the territorial integrity, sov-
ereignty and independence of Ukraine”. The Ministry also threatened to 
press criminal charges on the Baltnews.lv journalists in accordance with 
Latvia’s Criminal Code.

The analysis of the current EU laws has shown that the EU Council 
Regulation sourced by the Latvian MFA has absolutely nothing to do 
with media coverage of events in Ukraine. That document allows for 
limiting trips and imposing economic sanctions against individuals and 
corporate entities, who, by the EU Council’s decision, present a threat 
Ukraine. In no way does it talk about the media covering the situation 
in Ukraine.14

Moreover, the country’s government had no right to block the media site 
unilaterally, because any limitations, according to the EU Council Regu-
lation, can only be issued by all of the EU members as a whole, rather 
than used by one of the countries. 

As a result, the blocking of Baltnews.lv in Latvia violates the laws of the 
European Union, including:

•	 Article 11 of the Charter of Fundamental Rights of the European 
Union;

•	 Article 10 of the European Convention on Human Rights;
•	 EU Council Conclusions on media freedom and pluralism.

Using a law that has nothing to do with journalists, Latvia took another step to 
imposing censorship in order to get complete control of the media space, to purge 
any opinions that don’t align with the Latvian government’s point of view.

The blocking of the site is a gross violation of freedom of media and 
a violation of the Latvian Republic Constitution Article 100 that bans 
censorship. 

Although, the blocking of Baltnews is by no means the first time Russian 
media was politically persecuted in Latvia. In Summer 2018, the chief edi-

14	URL: https://baltnews.ee/Russia_West/20190725/1017892340/blokirovka-baltnews-narushila-zakoni.
html

Part 1



17

tor of Sputnik Latvia Valentins Rozencovs was detained by the police. The 
journalist was interrogated for 12 hours. According to Rozencovs himself, 
the police were interested in his work as chief editor and the site’s work 
on Latvian territory. Later in October 2018, the editor-in-chief of News-
Balt Andrey Vypolzov was detained in the Riga airport on his flight from 
Kaliningrad. The Latvian officials barred him from entering the country 
and told him that he was a persona non grata since June 2014.15

In July 2019, the Lithuania TV and Radio Commission (LRTK) moved 
to deny access to the Sputnik Lithuania site due to a court decision on 
alleged copyright violation. The formal excuse to block them was the 
complaint of Lithuania Radio and Television, which said that Sputnik 
used their publications without permission.16

Official Russian MFA Spokesperson Maria Zakharova Called Vilnius’ decision “clear 
repressions against unwanted media."17

Later, the site was unblocked after they deleted the publications that 
were allegedly used without permission. 

May-July 2019, Lithuania has amped up its attacks on Sputnik Lithuania 
due to the presidential election in the Republic. Chief Editor of Sputnik 
Lithuania Marat Kasem was barred from entering the Republic for five 
years. The journalist himself called this a “planned stunt” by the Lithu-
anian secret services.18

March 2019, journalists from Russian media, including RIA-Novosti, RT, 
Channel One, Izvestia and Channel Five were not allowed into the court-
room, where they were issuing a sentence in the trial of the 1991 events 
in Vilnius, where around 60 Russians were part of the case.19 The ac-
tions of the Lithuanian government were condemned by international 
organizations like the European Federation of Journalists.

February 2019, the Lithuanian Radio and TV Commission announced 
that the programming of two TV channels apparently had “false” in-
formation about the Lithuanian “resistance fighters.” This is referring 
to the programs NTV Mir. Lithuania and Baltic Channel One. Lithuania. 

In January 2019, the Estonian Director for Government Communica-
tion Urmas Seaver officially stated in an interview to Estonian media 

15	URL: https://www.rubaltic.ru/news/05102018-v-latviyu-ne-pustili-zhurnalista-iz-kaliningrada/
16	URL: https://lt.sputniknews.ru/society/20190712/9589037/Vilnyus-blokiruet-dostup-k-saytu-Sputnik-
Litva.html

17	URL: https://lt.sputniknews.ru/russia/20190729/9775078/V-MIA-Rossiya-segodnya-otreagirovali-na-
snyatie-blokirovki-so-Sputnik-Litva.html

18	URL: https://lt.sputniknews.ru/society/20190529/9171432/Shef-redaktor-Sputnik-Litva-schitaet-svoe-
zaderzhanie-produmannoy-aktsiey.html

19	URL: https://lt.sputniknews.ru/baltics/20190724/9717263/Zablokirovat-i-obyavit-ugrozoy-Kak-
pritesnyayut-rossiyskie-SMI-v-Baltii.html

Police Democracies. Attacking Dissenting Opinions in Lithuania, Latvia and Estonia



18

that the government reserves the right to not view certain channels as 
media. Specifically those with independent editors or who don’t fol-
low the journalistic good behavior. According to him, these channels 
include the Rossiya Segodnya media group that contains Sputnik and 
RIA Novosti.20 

In August 2019, the Propastop site (part of the Kaitseliit – the Estonian 
Defence League) started a petition to strip the Russian sites Sputnik Eesti 
and Baltnews of the “.ee” domain. According to the Propastop adminis-
trators, “the situation where any state finances activities in another state 
that lead to a divide in society can be viewed as hostile propaganda.” 

The attempts of Estonia’s governments to pressure Sputnik, who broad-
cast in Estonian and Russian languages, started back in 2015, before the 
site was even launched. A month after a bank account was opened, it 
was blocked, saying that the Director of Rossiya Segodnya Dmitry Kiselev 
is under international sanctions by the EU Council. 

Journalists in Sputnik’s studio in Estonia are frequently under pressure. 
Part of the Estonian staff was forced to quit due to various circumstanc-
es, including the community’s stance that working in Sputnik Estonia 
is akin to getting blacklisted both in terms of living in the country and 
finding journalist work afterwards. Some former staff were forced to 
quit after talks with Estonia’s law enforcement.

From the first day that Sputnik Estonia went online, government officials openly 
refused to cooperate with them. 

Journalists of the agency are barred from entering all government agen-
cies and almost all public events that have government guests, they are 
denied official comments on any issue. 

Spring 2019, the MOD Press Secretary received questions from Sput-
nik about the self-inflicted wound in the Kuperjanov Battalion and 
then he promptly sent out these questions to all of the leading Estonian 
media, adding his accusations of Sputnik to them. As a result, Sputnik 
filed a complaint against the Estonian media to the Press Council, cit-
ing the Journalist Ethics Code of Estonia. And the Council sided with 
the media.

On multiple occasions Sputnik reporters were expelled from events 
where accreditation was not even required. Answers for accreditation 
requests don’t come at all or come back as refusals with comments such 
as “You were denied accreditation because Sputnik is not journalism, 
but instead Putin’s propaganda channel. We ask you not to write to the 
Estonian Ministry of Defense again” or “Sadly, we can’t give you accredi-
tation. The event is meant for journalists.” 

20	URL: https://news.rambler.ru/baltic/41638919-pravozaschitniki-sputnik-v-estonii-nezakonno-lishayut-
dostupa-k-informatsii/

Part 1



19

All attempts of the editors to figure out what criteria the officials use to 
decide who is a journalist and who isn’t have failed, especially consider-
ing that there is no media law in the country.

It is worth noting that these lists of “unloyals” from the Baltic secret 
services are almost always media and journalists who work on non-state 
languages – Russian, and in Lithuania – Polish. 

The discrimination of foreign media and journalists is another manifestation of the 
slight against national minorities in the Baltic countries.

Lithuania, Latvia and Estonia have cruel language quotas on the me-
dia’s work for the non-titular population. In Latvia, the quota for Rus-
sian-language TV channels have ranged from 25 to 35% of the broad-
casts among the years.21 The Lithuanian Seimas in 2017 established that 
no less that 90% of the TV airtime must be done with EU languages.22 
And the MEPs and diplomats of the Baltic countries are doing every-
thing they can to prevent Russian from getting the status of an official 
EU language, as it would improve the conditions of the Russian-speak-
ing minority.

Before Lithuania, Latvia and Estonia joined the EU, the European of-
ficials said that European integration would lead to a change of heart, 
boosting the local governments’ respect of rights and freedoms, includ-
ing freedom of speech. This belief was based on the Copenhagen Criteria 
for EU membership from the European Council Declaration in 1993 in 
Copenhagen, with the entry requirements for the EU candidate coun-
tries, which the Baltics agreed to. The political part of the Copenhagen 
Criteria presumed following the European Human Rights Convention, 
Article 10 of which guarantees the freedom to hold opinions and to re-
ceive and impart information and ideas without interference by public 
authority and regardless of frontiers.23

In reality, the requirements for the Baltic countries’ entry into the EU turned out be 
formalities and the social processes in the Baltics are leading to a tighter monopoly 
of ideology and oppressing the population. 

21	 Сейм ввел «языковые квоты на телевидении».  
URL: http://rus.delfi.lv/news/daily/latvia/sejm-vvel-yazykovye-kvoty-na-televidenii.d?id=32542527&a
ll=true 

22	 Программы на языках ЕС должны составлять не менее 90% всех программ в пакете потребителей 
Литвы.  
URL: https://ru.delfi.lt/news/politics/programmy-na-yazykah-es-dolzhny-sostavlyat-ne-menee-90-vseh-
teleprogramm-v-pakete-potrebitelej-litvy.d?id=74820466 

23	 The text of the Convention is presented as amended by the provisions of Protocol No. 11 and No. 14 
with the additional protocol and Protocols No. 4, 6, 7, 12, 13 and 16.  
URL: https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ENG.pdf 

Police Democracies. Attacking Dissenting Opinions in Lithuania, Latvia and Estonia



20

Depopulation and ageing, the youth emigrating to Western Europe 
strengthen the nationalists’ influence and raise the importance of his-
tory, language and nationality policies. And the disappointment coming 
from the actual state of Lithuania, Latvia and Estonia and the expecta-
tions of what people fought for, through the years of independence, urge 
them to look for internal and external enemies, who they can blame for 
their failures. The Baltic political regimes are preserving themselves and 
while fighting for the status quo they are using more and more repres-
sive measures towards the opposition.

In Latvia, when the movement to save education in the Russian language began, 
there were a number of criminal cases against opposition journalists and rights 
activists. 

After the All-Latvian Teacher-Parent Meeting early in 2018, where the 
members spoke out against switching Russian schools to Latvian as the 
main education language, the Latvian Security Police arrested two mem-
bers of the meeting – publicist Vladimir Linderman and economist Ale
xander Gaponenko. They were accused of “crimes against the state.”24

Vladimir Linderman was freed after two weeks of detainment, but Alex-
andr Gaponenko was in prison for four months and then released with 
travel restrictions. In addition to that, the founder and editor-in-chief 
of one of the biggest Russian language sites in Latvia IMHO-club.lv Yuri 

24	 Линдерман: Гапоненко арестовали за «словопреступление». URL: https://vesti.lv/statja/
politika/2018/04/23/linderman-gaponenko-arestovali-za-slovoprestuplenie-po-oruellu 

Part 1

Vladimir Linderman / Photo: Alla Berezovskaya

6 
 

 
Владимир Линдерман на заседании суда / Фото: Алла Березовская 

 
Радикалы громят офис Россотрудничества в Киеве / Фото: РИА Новости 

 



21

Alexeev is under investigation and restricted from travelling. Late 2017, 
the DP searched his apartment and found ammunition. Alexeev now has 
a criminal case against him and he claims that the police planted the 
ammunition in his apartment.25

The events of these past months in Latvia show that the Baltic regimes are ready 
to take it to the next level in fighting dissent and moving from monetary fines and 
suspended sentences to simply imprisoning anyone who disagrees with the official 
ideology and policies. 

This tendency can be stopped by European or US intervention. Interna-
tional organizations always react negatively to suppression of freedom 
of speech in the Baltics, provided the information of such violations ac-
tually reaches them. 

“The State party should cease publicly referring to individuals and en-
tities that exercise their freedom of expression as “national security 
threats”. It should ensure that all of its initiatives, legislative or other-
wise, guarantee that authors, journalists, human rights defenders and 
other individuals and associations are able to freely exercise their right 
to freedom of expression…”26

25	 Юрий Алексеев: Полиция безопасности нашла в моей квартире патроны для «макарова».  
URL: https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/18122017-yuriy-alekseev-politsiya-
bezopasnosti-nashla-v-moey-kvartire-patrony-dlya-makarova/

26	 Article 28 of the UNHR Concluding observations (2018) CCPR/C/LTU/CO/4. URL: https://tbinternet.
ohchr.org/_layouts/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CCPR/C/LTU/CO/4&Lang=En

5 
 

 
Эмблема эстонской КаПо / Фото: Andres Putting 

 
Арест Александра Гапоненко / Фото: rus.jauns.lv Alexander Gaponenko / Photo: rus.jauns.lv

Police Democracies. Attacking Dissenting Opinions in Lithuania, Latvia and Estonia



22

The shut down of the First Baltic Channel in Lithuania in Autumn 2013 
was criticized in the OSCE. “In general any attempts to limit pluralism 
in the media should be met with resistance. The freedom of the media 
depends on a healthy and energetic media space, which includes mass 
media outlets, which present news in multiple languages and from mul-
tiple countries” said the OSCE Representative on Freedom of the Media 
Dunja Mijatović on the FBC’s shut down.27

Paradoxically the criticism from international organizations doesn’t lead to freedom 
of speech in the Baltics improving, instead it had the opposite effect.

Thus, the precedent of shutting down the First Baltic Channel in Lithu-
ania led to a whole wave of bans for Russian channels in the Baltics. 
Criticism of criminal persecution for “denying Soviet occupation” in 
Lithuania did not stop a similar law being passed in Latvia. The Paleckis’ 
case led to other cases against dissidents, who dared to challenge the 
taboos of the Baltics’ ideology.

Criticism from international institutes is unpleasant for the Baltics, but 
far from critical. Only their “senior comrades” from NATO and the EU 
can influence them.

27	 ОБСЕ: ограничение СМИ в Прибалтике нужно прекратить.  
URL: https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/obse-ogranichenie- 
smi-v-pribaltike-nuzhno-prekratit 

Part 1



23

PART 2.	 ANTI-EUROPEAN CHOICE.  
PERSECUTION OF MEDIA  
AND JOURNALISTS IN UKRAINE  
AFTER THE MAIDAN



24

Part 2. 
Anti-European Choice. Persecution  
of Media and Journalists in Ukraine 

after the Maidan

In the years following the Maidan (also known as the Euromaidan, used 
here to refer to the Ukrainian 2014 Revolution in general), freedom of 
speech in Ukraine has deteriorated disastrously. This is seen in the perse-
cution of dissenters, limiting media, attempts at disrupting events. The 
2019 World Press Freedom Index28 by Reporters Without Borders ranked 
Ukraine was as low as 102. 

Idea and thought policing done by the ultra-right, who try to control the 
information pool and how much the information presented on Ukrai-
nian media, making sure that specific opinions and events (political, so-
cial and recreational) align with the “correct” point of view – the ultra-
nationalist and anti-Russian one. Diverging from the line leads to moral 
pressure and physical violence.

The radical right regularly disrupt public events hosted by the Russian 
Rossotrudnichestvo (Federal Agency for the Commonwealth of Indepen-
dent States, Compatriots Living Abroad and International Humanitarian 
Cooperation). On 17 February 2018, a group of 30 people broke into the 
building, damaged the property, and threatened violence to the agency’s 
staff. After this, the Kiev police unilaterally left the agreement to protect 
the Rossotrudnichestvo office.29 On 9 May 2018, the head of Rossotrud-
nichestvo Konstantin Vorobiev was attacked near his home in Kiev.

The Ukrainian Inter TV channel is facing obstructions. 9 May 2018, Inter 
prepared a celebratory concert for Victory Day, where they spoke out 
against Nazis and the policy of glorifying Nazis and forgetting World 
War 2 in modern Ukraine. The Ukrainian National Council on TV and 
Radio criticized Inter’s announced video clip, publishing a statement on 
their site that the clip in question was aimed at dividing the people and 
is another attack in the information war. In order to stop it being broad-
cast, the ultra-right groups blocked the building and tried setting it on 

28	 2019 World Press Freedom Index / Reporters without borders.  
URL: https://rsf.org/en/ranking?#

29	 Полиция накануне возможного погрома отказалась защищать Россотрудничество в Киеве // 
Strana.ua. 17 февраля 2018.  
URL: https://strana.ua/news/124678-politsija-snjala-okhranu-s-ofisa-rossotrudnichestva-v-kieve.html



25

fire.30 Harlem Désir OSCE Representative on Freedom of the Media con-
demned these actions and called the Ukrainian government to create a 
safe environment for journalists.

The Ukrainian government’s and law enforcement’s willful inaction in these cases 
either shows an inability to maintain order and loss of control over social processes 
or a vested interest in pressuring the media and disrupting public events.

Ukraine has the Myrotvorets (Ukrainian for Peacekeeper) website which 
compiled files on Ukrainian and foreign citizens who are viewed as po-
tentially dangerous to the current regime. Getting “blacklisted” meant 
that risks of arrest and deportations (for foreign citizens) are higher. 
Myrotvorets published personal data of journalists and other public fig-
ures, an act that was criticized on multiple occasions, including from 
Western journalists and the European Union.31 However, the promised 
shut down of the site never happened – after a small pause in 2016, it 
resumed its work.

After the Maidan, around 20 journalists died in Ukraine, many in the 
conflict zone.32 And the investigations of the murder of Oles Buzina, 

30	 Не так відзначили? За що знову блокують Інтер // Корреспондент. 10 мая 2018.  
URL: https://ua.korrespondent.net/ukraine/3969663-ne-tak-vidznachyly-za-scho-znovu-blokuuit-inter

31	 В ЕС возмущены публикацией ДНР-leaks, призвали Киев убрать данные журналистов/ 
Европейская правда. 11 мая 2016 г.  
URL: https://www.eurointegration.com.ua/rus/news/2016/05/11/7049087

32	 Journalist deaths in Ukraine since 2014. URL: http://tass.ru/info/3470785 

6 
 

 
Владимир Линдерман на заседании суда / Фото: Алла Березовская 

 
Радикалы громят офис Россотрудничества в Киеве / Фото: РИА Новости 

 

The radical right brake into the office of Rossotrudnichestvo in Kiev / Photo: ria.ru

Anti-European Choice. Persecution of Media and Journalists in Ukraine after the Maidan



26

other journalists who died in Donbass 
under undefined circumstances (Ser-
gey Dolgov, Alexander Kuchinsky) are 
basically frozen.

Oles Buzina, the former editor of the 
Segondya newspaper and critic of the 
current regime was shot on 16 April 
2015 in Kiev, near his home. He faced 
threats and attacks prior to this. Con-
demnation of the murder and con-
dolences came from the OSCE, USA, 
Russia and the UN Secretary-General. 
Reporters Without Border, USA – Com-
mittee to Protect Journalists, UNESCO 
and Human Rights Watch called for 
thorough investigation.

The murder of Oles Buzina once again split the Ukrainian society. There 
was a wave of approval in the social networks, some Ukrainian media 
called Buzina an Ukrainophobe for his continued criticism of Ukrainian 
nationalism and considering Ukraine, Belarus and Russia to be close 
and brother-like unities, he did not support the Orange Revolution or 
the Maidan. During his life, Buzina condemned Ukrainphobia, as well 
as any other phobias against nationalities.

7 
 

 
Боевики запрещенного в РФ «Азова» блокируют телеканал «Интер» / Фото: ЕRА / Radio 

Liberty 

  

 
Олесь Бузина / Фото: buzina.org 

 
Oles Buzina / buzina.org

Andrey Medvedko and Denis Polischuk / Photo: aif.ru

8 
 

 
Андрей Медведько и Денис Полищук / Фото: коллаж aif.ru 

 

 
Павел Шеремет / Фото: Radio Liberty 

 

Part 2



27

On 18 June 2015, Ukrainian Interior 
Minister Arsen Avakov announced ar-
rest of three alleged hitmen, who were 
from the radical right, among them were 
Andrey Medvedko and Denis Polischuk. 
The third one was released due to lack of 
evidence of his part. After the investiga-
tion, Polischuk was released for house 
arrest on 9 December 2015, Medvedko 
as well on 31 December. 25 March 2016, 
Polischuk’s house arrest was not pro-
longed and Medvedko’s was replaced 
with a personal recognizance. The sec-
ond accusatory act, initiated by Buzina’s 
mother was reviewed on 28 November 
2017. The court hearings are still under-

way, and as the plaintiff says, the process is has been classified and has 
multiple violations.33

After Buzina’s murder, the Ukrainian state film agency banned the film 
Oles Buzina: a Life Outside of Time (Олесь Бузина: жизнь вне времени) 
because, according to the agency, it sparked national and religious di-
vide as well as showing the “Revolution of Dignity” and the Ukrainian 
national idea in a negative light.

On 20 July 2016 Radio Vesti host Pavel Sheremet was murdered. He died 
to a bomb going off in the car that belonged to him and his domestic 
partner Olena Prytula. The police said that Prytula could have been the 
target of the assassination. The investigation reached a dead end, no in-
formation on the organizers or the assassins was unearthed. The investi-
gation attempted to look for “the Russian trace.” The case itself was clas-
sified by the police on 24 July 2017 (and this itself became known only 
on 21 September 2017). And since early 2017, the investigation slowed 
down considerably with media coverage being reduced to a minimum.34

Also, according to the National Journalist Union of Ukraine,35,36 since 
the start of 2018 and up to July, there were 43 attacks on Ukrainian 
journalists.

Political censorship also reached the entertainment industry. According 
to Order № 3359/5 of the Ministry of Justice, any Russian films pro-

33	 Теперь дело Бузины рассмотрит суд присяжных / Олесь Бузина. 7 июня 2018.  
URL: https://buzina.org/investigation/2939-sud-buzina-07-06-2018.html 

34	 Дело Шеремета: Следователи засекретили судебные решения, для защиты // Украинская правда. 
22 сентября 2017 г. URL: https://www.pravda.com.ua/rus/news/2017/09/22/7155986/

35	 Агресія щодо журналістів зростає, – Індекс фізичної безпеки журналістів / Національна спілка 
журналістів України. 25 апреля 2018 г. URL: http://nsju.org/index.php/article/7062 

36	 Протягом квітня-червня було зафіксовано 22 випадки фізичної агресії щодо журналістів,  
НСЖУ / Національна спілка журналістів України. 6 июля 2018 г.  
URL: http://nsju.org/index.php/article/7222 

Anti-European Choice. Persecution of Media and Journalists in Ukraine after the Maidan

8 
 

 
Андрей Медведько и Денис Полищук / Фото: коллаж aif.ru 

 

 
Павел Шеремет / Фото: Radio Liberty 

 
Pavel Sheremet / Photo: Radio Liberty



28

duced after 2014 and any movies promoting Russia’s army or law en-
forcement are banned from appearing on TV. Also, according to Order 
№ 1143 of the Ukrainian Cabinet of Ministers, the state film agency has 
the right to ban any movies (including Soviet ones) which star actors 
that are declared persona non grata in Ukraine.

They have limited the broadcasts of 76 Russian TV channels (as of 12 
December 2016). 16 May 2017, Ukraine banned Russian Social net-
works VKontakte (ВКонтакте) and Classmates (Одноклассники), the 
services Yandex, Mail.Ru, ABBY and others. Ukraine has also banned 
140 Russian books, with the list constantly increasing. They are cur-
rently working and discussing a law that would ban the entry of any 
Russian-published books into Ukraine. 

Today opposition journalists and channels are faced with roadblocks, 
problems with prolonging accreditation and licenses, their staff being ar-
rested. In more extreme cases they face threats and violence. Aside from 
Inter, which is periodically hit with non-scheduled searches, the same 
procedure is applied to the 1+1 channel. The excuse for these searches 
was the showing of the Soviet comedy Workplace Affair (Служебный 
роман) with Alisa Freindlich, who is a persona non grata in Ukraine. 
NewsOne and 112 Ukraina regularly face problems with getting their li-
cense renewed. 

Part 2

The militants of the Azov (banned in Russia) are blocking the Inter TV channel /  
Photo: ЕRА/Radio Liberty

7 
 

 
Боевики запрещенного в РФ «Азова» блокируют телеканал «Интер» / Фото: ЕRА / Radio 

Liberty 

  

 
Олесь Бузина / Фото: buzina.org 

 



29

Ukraine adopted a law on language quo-
tas on TV – 75% of all content must be 
in Ukrainian.37 This discriminates the 
Russian-speaking population of Ukraine 
and creates additional difficulties for the 
predominantly and traditionally Russian-
speaking channels Inter and Ukraina. 

The Ukrainian Institute of National Re-
membrance led by Volodymyr Viatrovych 
plays a significant part in this. The Insti-
tute authored the decommunisation laws 
and actively supports the glorification 
of Ukrainian Nazi collaborationists and 
OUN-UPA (Organization of Ukrainian Na-
tionalists and Ukrainian Insurgent Army) 
glorification and hiding their crimes dur-

ing World War 2. The Institute’s work is aimed at reimagining Ukrainian 
history in the context of the mass famine of 1932-1933, World War 2, 
refusing to use the term Great Patriotic War, criticism and condemna-
tion of Ukraine’s Soviet period.

In 2015, Ukraine forbade giving government accreditation to all Russian 
media, aside from the Dozhd (Дождь) channel (although, later even it 
was banned in Ukraine). They also deported or denied entry to many 
Russian journalists (among them are Zakhar Vinogradov, Anna Kurba-
tova, Maria Remizova, Daria Grigorova, in June 2018, Ukraine denied 
entry to Evgeny Primakov Jr. and Israeli Russia Today correspondent 
Paula Slier, who were 
supposed to take part in 
an OSCE event).

Since 2015, there has been 
pressure on Ihor Huzhva, 
editor-in-chief of Strana.
ua (Страна.ua) – he has 
been accused of evad-
ing taxes and extortion. 
Winter 2018, Huzhva fled 
Ukraine and asked for po-
litical asylum in Austria. 
The website continues to 
work and update. Search-
es in opposition media of-
fices and arrests of jour-

37	 Закон України Про внесення змін до деяки Законів України относительно мови аудіовізуальніх 
(Електрон) ЗАСОБІВ масової информации.  
URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2054-19?test=4/UMfPEGznhhiJ1.
ZiPNKcbpHI4kws80msh8Ie6 

Volodymyr Viatrovych / Photo: RBK-Ukrain

9 
 

 
Владимир Вятрович / Фото: РБК-Украина 

  

 
Игорь Гужва / Фото: twitter.com/CatchNewsNet 

 

Anti-European Choice. Persecution of Media and Journalists in Ukraine after the Maidan

9 
 

 
Владимир Вятрович / Фото: РБК-Украина 

  

 
Игорь Гужва / Фото: twitter.com/CatchNewsNet 

 
Ihor Huzhva /  
Photo: CatchNewsNet/twitter.com



30

nalists for questioning are now a common 
thing.

In February 2015, the opposition journalist 
and blogger Ruslan Kotsaba, who called to 
boycott the fourth wave of military mobili-
zation in Ukraine, was detained. Kotsaba’s 
arrest and trial led to harsh criticism from 
Amnesty International, who called for an 
immediate release of the journalist and 
called him a “prisoner of conscience.”38 
The Kotsaba case was also criticized by the 
Independent Media Trade Union of Ukraine, 
the Institute of Mass Media and the Ukrai-
nian Helsinki Committee for Human Rights. 
12 May 2016, Kotsaba was sentenced to 3.5 

years in prison, however this repealed on 14 July with him declared in-
nocent and acquitted him.

15 May 2018 was marked with searches in the RIA-Novosti Ukraine of-
fice with the following detainment and arrest of the publication’s edi-
tor-in-chief from 2014 to 2018 Kirill Vyshinsky. He was accused of state 
treason and supporting separatism. The “evidence” consisted of Russian 
state awards found at his office, including the "For the Return of Crimea" 
medal, and a printed out map of Novorossia. However, the authenticity 
of the medals and which Vyshinsky’s actions, broke the law, were never 
presented or proven.

Criticism and concerns on Vyshinsky’s arrest were voiced by the UN Hu-
man Rights Council, General Secretary of the International Federation of 
Journalists (IFJ) Anthony Bellanger, head of Eastern Europe and Central 
Asia Desk of RSF (Reporters without Borders) Johann Bihr, OSCE Repre-
sentative on Freedom of the Media Harlem Désir, Secretary General of 
the Council of Europe Thorbjørn Jagland and many other international 
organizations. 

28 August, the Appeals Court of Kiev released Kirill Vyshinsky personal 
recognizance, pending trial. On the same day, the Prosecutor-General’s 
press secretary Larisa Sargan stated that Vyshinsky agreed to take part 
in an exchange of detainees between Kiev and Moscow (previously her 
refused such proposals).39 At the moment of this report, Vyshinsky’s fate 
remains uncertain, but one thing is clear: no one will give him back the 
long months of imprisonment. 

In March 2019, famous Kiev-based journalist Vladimir Skachko was sub-
ject to a search at his home. The next day, the so-called Ukrainian Pro

38	 Amnesty International назвала украинского журналиста Руслана Коцабу узником совести. 
URL: https://amnesty.org.ru/ru/2015-02-11-kotsaba

39	URL: https://gordonua.com/news/politics/vyshinskiy-soglasilsya-uchastvovat-v-processe-obmena-
uderzhivaemymi-licami-mezhdu-rf-i-ukrainoy-sargan-1229195.html

Ruslan Kotsaba / Photo: rian.com.ua

10 
 

 
Руслан Коцаба / Фото: РИА Новости Украина 

 
Кирилл Вышинский / Фото: AP Photo / Victor Platov 

Part 2



31

10 
 

 
Руслан Коцаба / Фото: РИА Новости Украина 

 
Кирилл Вышинский / Фото: AP Photo / Victor Platov Kirill Vyshinsky / Photo: Victor Platov/ AP Photo

secutor’s Office of Crimea charged him 
with part 2 of Article 110 of Ukraine’s 
Criminal Code (attempts at territorial 
integrity and country’s immunity).40

Out of fear for his life, Skachko was 
forced to abandon the country. 

After the Ukrainian presidential elec-
tions, the situation did not change in 
any drastic way. Attacks on journalists 
continue under the new administra-
tion, as well as actions aimed at un-
wanted media. An egregious example, 
even for Ukraine, someone shot a gre-
nade launcher at the 112 TV channel’s 
building and president Volodymyr Zel-
ensky chose to ignore it much to every-
one’s surprise.

Altogether, the current situation puts any journalist, political scientist, researcher 
at risk if they disagree with the government line or speak out against the Ukrainian 
leadership’s policies. 

All of this along with the policy of using fear, pressure and limiting the 
actions of opposition journalists and dissenting individuals is far from 
the stated European values and adherence to international law. So dis-
appointment in Ukraine by the West grows, and cases of criticism from 
international rights organizations and more and more frequent.

For example, Kiev’s decision to block Russian websites was faced with a 
lot of backlash. “Blocking of social networks, search engines, mail ser-
vices and news web sites goes against our common understanding of 
freedom of expression and freedom of the media.” said Secretary Ge
neral of the Council of Europe Thorbjørn Jagland.41 Human Rights Watch 
called for Ukrainian president Poroshenko to lift the ban immediately.42 
Reporters Without Borders called it “a disproportionate measure that 
seriously undermines the Ukrainian people’s right to information and 
freedom of expression.”43

40	URL: https://ark.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_c=view&_t=rec&id=246884
41	 Ukraine: Secretary General Jagland voices concern over blocking social networks and websites.  

URL: https://www.coe.int/en/web/secretary-general/-/secretary-general-voices-concern-over-blocking-
social-networks-websites-in-ukraine

42	 Ukraine: Revoke Ban on Dozens of Russian Web Companies Protect Freedom of Expression and Media 
Pluralism.  
URL: https://www.hrw.org/news/2017/05/16/ukraine-revoke-ban-dozens-russian-web-companies 

43	 "Репортери без кордонів": краще б Україна збільшила бюджет іномовлення. URL: https://www.
dw.com/uk/репортери-без-кордонів-краще-б-україна-збільшила-бюджет-іномовлення/a-38863523 

Anti-European Choice. Persecution of Media and Journalists in Ukraine after the Maidan



32

Such words hurt the Ukrainian government, who, five years after the 
Maidan, are trying to convince their population of the all-around sup-
port of the international community of a “New European Ukraine.” How-
ever, this criticism is ineffective, because it can’t influence Ukraine’s de-
velopment or make them change their policies and get them to actually 
protect freedom of speech, the tight to information and journalist and 
media security. 

So the pressure on Ukraine for freedom of speech from international 
rights activists is clearly not enough.

If Kiev’s Western allies are interested in improving the situation for media and 
journalists in Ukraine, this pressure must come from states and interstate unions 
from NATO and the EU.

Ukraine is claiming to want a place in the EU and declares itself to be 
part of “United Europe”, so the European Union has full rights (and an 
responsibility) to raise the question: without actually complying with 
European values of democracy, freedom of speech and human rights, 
there will never be any European integration for Ukraine.

Part 2



33

PART 3.	 JOURNALISM UNDER FIRE. MEDIA WORK  
IN THE COMBAT CONDITIONS  
IN THE DONBASS



34

Part 3. 
Journalism Under Fire.  

Media Work in the Combat Conditions  
in the Donbass

The situation on the Ukrainian East in Spring of 2014 did not improve 
things for journalists. From the very start, the conflict was flaring up 
not just politically and militarily, but also in the media batlefield. That is 
why journalists, “armed” only with cameras and recorders were viewed 
as full-fledged combatants. Bulletproof vests with the PRESS sign did 
not save the media from being shot at, and in some cases, just made 
them the priority target for those who decided that the public must not 
get news from the front.

So the frontline didn’t just divide the rebels and the government troops, 
but also the journalists. Even working at an outlet unwanted by Kiev or 
the radicals usually meant that it was impossible to cover the conflict 
from Ukrainian military’s positions and led to many misfortunes, if they 
did end up running into the government troops. In order to hinder the 
work of reporters, the Ukrainian army, the volunteer radical battalions 

11 
 

 
Журналисты на линии фронта в Донбассе / Фото: Global Look Press 

 

 
Олег Сидякин и Марат Сайченко отвечают на вопрос журналистов / Фото: РИА 

Новости 

Photo: Global Look Press



35

and secret services used the easiest and most reliable method: detaining 
them for trumped charges, stopping them from reporting.

In 2014, reports of the detainments, arrests and outright abductions 
of journalists came in many times. The most famous one was the case 
of the two Russian LifeNews journalists – Oleg Sidyakin and Marat 
Saichenko, who were detained and illegally imprisoned for a week. Si-
dyakin and Saichenko were baselessly accused of terrorism and threa
tened with a firing squad. “Hands were tied at the back, ankles tied 
with duct-tape, and a bag on the head, with the neck also bound by 
duct-tape, so it was hard to breathe. I was in state close to delirium,  
I felt unwell. They hit me in the head a few times and kicked me in the 
groin, but I’d rather they beat us than kept us tied up like that in that 
damp hole.” that is what Marat Saichenko said about the conditions of 
their imprisonment.44

The extremist organization Right Sector (Правий сектор) was most 
notorious for abducting reporters and media, in August 2014, impris-
oning the non-staff Rossiya Segodnya and Agence France-Presse photo-
correspondent Maxim Vasilenko and Crimean Telegraph (Крымский 
телеграфъ) correspondent Evgenia Koroleva. According to the journal-
ists, the Ukrainian radicals were ticked off by photos of the POW march 

44	 «Нас били, а когда мы шевелились — угрожали расстрелять». URL: https://iz.ru/news/571436

11 
 

 
Журналисты на линии фронта в Донбассе / Фото: Global Look Press 

 

 
Олег Сидякин и Марат Сайченко отвечают на вопрос журналистов / Фото: РИА 

Новости 

Oleg Sidyakin and Marat Saichenko / Photo: ria.ru

Journalism Under Fire. Media Work in the Combat Conditions in the Donbass



36

in Donetsk, which they found when look-
ing through Maxim Vasilenko’s memory 
cards and DNR journalistic credentials.45 

On 20 August 2014, Ukrainian enforcers 
detained the French poet of Ukrainian ori-
gin Yuri Yurchenko, who came to Eastern 
Ukraine in order to translate news and 
statements into French in order to publish 
them on European information resources. 
Yurchenk said that he had his ribs and leg 
broken while in captivity. 46

It should be noted, that the volunteer bat-
talions, free from any Kiev oversight, would 
not just capture unwanted Russian and for-
eign journalists, but also members of the 
Ukrainian media. In early August, the vol-
unteers abducted the 112 Ukraina reporter 

Roman Gnatyuk and two of his colleagues – Sergey Bilous and Sergey 
Boyko. Gnatyuk accused the Krivbass battalion of his abduction and in 
a 112 broadcast said of their abuse. “And then the bad stuff began. They 
tried beat it out of us – who were we working for? Answering that we 
work for 112 Ukraina did not satisfy them. The treated us roughly. My 
colleague protested, so they dropped an assault rifle on him. Then they 
interrogated us one by one. If you didn’t confess, they said they would 
“impale you.” 47 OSCE showed concern for the journalists, whose fate 
was unknown for 6 days at that point. The Ukrainian Armed Forces did 
not take responsibility for the abduction, but the National Security and 
Defense Council Information Center Speaker Andrey Lysenko on 6 August 
admitted that Roman Gnatyuk was “detained, I think, by the police, to 
confirm events.”48

In September 2014, OSCE demanded that all media personnel that were 
imprisoned be released and to stop further abductions.49 OSCE Repre-
sentative on Freedom of the Media Dunja Mijatović called out some of 

45	 «Похищенных крымских журналистов держали в подвале с пакетами на головах».  
URL: https://www.kompravda.eu/online/news/1828497/

46	 «Украинские силовики освободили французского поэта».  
URL: https://lenta.ru/news/2014/09/08/poet/

47	 «Похищение журналистов "112 Украина": Ответят ли виновные за преступление?».  
URL: https://112.ua/statji/pohischenie-zhurnalistov-112-ukraina-97957.html

48	 «СНБО: У журналиста "112 Украина" Романа Гнатюка не было аккредитации СБУ, поэтому он 
был задержан».  
URL: https://112.ua/glavnye-novosti/snbo-u-zhurnalista-112-ukraina-romana-gnatyuka-ne-bylo-
akkreditacii-sbu-i-on-byl-zaderzhan-97909.html

49	 «Похищения журналистов в Донбассе должны немедленно прекратиться – ОБСЕ».  
URL: https://nv.ua/ukraine/pohishcheniya-zhurnalistov-v-donbasse-dolzhny-nemedlenno-prekratitsya-
obse-10747.html

Roman Gnatyuk / Photo: 112.ua

12 
 

  

 
Роман Гнатюк в эфире телеканала «112» после освобождения из плена 

  

 
Удостоверение Андреа Рокелли / Фото: Cesura.it 

  

Part 3



37

the Ukrainian journalists’ names, but her 
list did not have the people from the “un-
fortunate” incidents with the Ukrainian 
military.

As time shows, Kiev has not stopped abduct-
ing and arresting journalists (even away 
from the frontlines) in the following years. 

Their real feelings towards freedom of 
speech are quite obvious from the story of 
the Myrotvorets site, which published the 
personal information of all the journalists 
to ever get DNR accreditation. This includ-
ed many Western and Ukrainian media. 
The Myrotvorets administration did not di-

rectly accuse them in aiding terrorism, but noted that “this is socially sig-
nificant information and we, the citizens of Ukraine, must know this.” 50 
The publishing of the list was condemned by many international orga-
nizations, including OSCE, and Myrotvorets was on the verge of shutting 
down after such an international scandal. Nevertheless, the site contin-
ues working to this day, publishing personal information of people, who 
get declared criminals without a trial or investigation. 

By the end of 2014, Ukraine was declared the most dangerous coun-
try for journalists51 (obviously the events in the country’s East made it 
reach top spot, which detainments, abduction and murder of journal-
ists). This was said in the Reporters Without Borders report. According 
to the organization, in 2014, there were 33 abductions and 47 arrests of 
journalists, which is the highest number in the world. Ukraine also took 
third place for the amount of journalists killed (6 people). What were 
the circumstances of these deaths?

Since the start of combat in Donbass, many Western journalists went 
there and the first victim was one of the founders of the independent 
photo union Cesura Italian freelance photographer and reporter Andrea 
Rocchelli. 24 May 2014, Roccheli got caught in a shelling not far from 
Slaviansk. The Russian rights activist following him, Andrei Mironov, 
also died and French photographer William Roguelon was wounded, 
but managed to hide from the fire at a rebel post.

OSCE Representative on Freedom of the Media Dunja Mijatović called for 
an immediate and thorough investigation of the incident, right after the 
tragedy, to find those guilty,52 but the Ukrainian side showed reluctance 

50	 URL: https://myrotvorets.center/579804-spisok-zhurnalistov-akkreditovannyx-terroristicheskoj-
organizaciej-dnr

51	 «Украина стала самой опасной страной в мире для журналистов». URL: https://korrespondent.net/
ukraine/3456623-ukrayna-stala-samoi-opasnoi-stranoi-v-myre-dlia-zhurnalystov

52	 «ОБСЕ требует расследовать гибель Рокелли и Миронова».  
URL: https://www.bbc.com/russian/international/2014/05/140526_slavyansk_journalists_death.shtml

Journalism Under Fire. Media Work in the Combat Conditions in the Donbass

Andrea Rocchelli / Photo: Cesura.it

12 
 

  

 
Роман Гнатюк в эфире телеканала «112» после освобождения из плена 

  

 
Удостоверение Андреа Рокелли / Фото: Cesura.it 

  



38

in figuring out the circumstances of Roccheli’s 
death. This was noticed by Western media, the 
deceased’s relatives and lawyers. “[Roccheli’s 
parents] became increasingly frustrated with 
the progress of investigations conducted by the 
authorities in Kiev. It took a year and half for a 
ballistics examination to be conducted and the 
report, when it came, could not establish the 
bullets’ origin and type. Roguelon was not ques
tioned, but nor was the civilian who had first 
warned the group [of the danger]. Missing also 
were testimony from soldiers in the area at the 
time. Lacking suspects the Ukrainian police 
called a halt to the investigation at the end of 
2016, concluding that rebel fighters had been re-
sponsible though the exact culprit could not be 
identified.”53 La Repubblica quotes lawyer Ales-

sandra Ballerini, “Ukraine sent us useless evidence, the taxi driver is lying, 
contradicting himself. We are now preparing a new request to conduct a 
repeat investigation, in order to study the logs of some phone calls, re-do 
the ballistic test and get testaments from other witnesses.54

Thanks to the insistence of Roccheli’s relatives, the Italian police contin-
ued its investigation and on 30 June 2017, these inquiries led the Italian 
authorities to arrest Vitaly Markiv (they presume that it was him who 
gave the order to open fire from the Karachun hill to the railway cross-
ing, where Roccheli, Mironov and Roguelon were).

The trial of Markiv began in July 2018 and there were grounds to be-
lieve that the Pavia City Court will find him guilty. This was becoming 
a certainty because the Italian justice system ignored the outrage of the 
Ukrainian MFA (Markiv has dual citizenship, so he was tried like a citi-
zen of Italy).

In July 2019, Markiv was found guilty and sentenced to 24 years in pris-
on, which led to a storm of protests from official Kiev. And the Ukrainian 
diplomatic officer still keep insisting that “the two journalists died due 
to an artillery barrage from the Russian-Terrorist forces.

The Ukrainian MFA’s official stance on the Markiv case clearly shows 
how the Kiev regime treats the journalists’ deaths, be they citizens of 
Russia, Ukraine or even the EU. The government immediately accuses 
the rebels, but can’t or doesn’t want to establish which side the barrage 
came from (with the wounded Roguelon, the question arises, why did 
he run to the rebel post, where they sent him to a hospital?) And the 

53	 «Who killed Andrea Rocchelli?».  
URL: http://www.euronews.com/2017/07/25/who-killed-andrea-rocchelli

54	 Giornalista italiano morto in Ucraina nel 2014: "Andrea fu ucciso da una granata".  
URL: http://www.repubblica.it/esteri/2017/05/24/news/svolta_indagini_morte_andrea_rocchelli-
166285348/?ref=RHRS-BH-I0-C6-P1-

Vitaly Markiv / Photo: Espreso.TV

13 
 

 
Виталий Маркив/ Фото: Espreso.TV 

  

 
Цветы и свечи в память о погибших журналистах Игоре Корнелюке и Антоне Волошине / 

Фото: Михаил Почуев/ТАСС 

Part 3



39

journalists themselves may be declared the guilty party, being in the 
wrong place and at the wrong time. However, this is not exclusive to 
journalists: many times, Kiev says that the peaceful civilians die from 
the war itself. Obviously, according to Ukrainian justice, the same ab-
stract war is responsible for the death of eight civilians after an air strike 
in the Luhansk on 2 June 2014. As a reminder, OSCE recorded the fact 
of the strike, but for more than four years, no one from the Ukrainian 
police ever raised the question to bring those responsible for the order 
to bomb the center of Luhansk to justice. Unlike Roccheli, there was no 
one in the EU to stand up for the victims of that air strike. 

The next victims of the war in Eastern Ukraine were Russian journalists: 
in June 2014, a shelling started near the settlement Metallist in the Lu-
hansk area hitting VGTRK (All-Russia State Television and Radio Broad-
casting Company) correspondent Igor Kornelyuk (died from wounds 
at the hospital) and sound director Anton Voloshin (died on the spot). 
During the attack on a bus on 29 June 2014, Channel One cameraman 
Anatoly Klyan was fatally wounded. In late August, official information 
confirmed that Rossiya Segodnya photo correspondent Andrey Stenin 
was dead, he had been considered missing for almost a month. 

The Russian Investigative Committee started four criminal cases due to 
the journalists’ deaths and in 2016, the court found Nadezhda Savchen-
ko of the Ukrainian military guilty in the murder of Kornelyuk and Vo-
loshin, although she was later pardoned. The Investigative Committee of 
Russia charged Mykola Malomen, the commander of Ukrainian military 
Donetsk anti-aircraft missile regiment division with the involvement in 
the murder of Anatoly Klyan in absentia.55 And the Investigative Com-
mittee is still determining the circumstances of Andrey Stenin’s death. 

And the world community had no doubts that the Ukraine was supposed 
to discern the details of the death of Russian journalists in the Donbass. 
Many government and NGOs stepped forth with such statements. So the 
Committee to Protect Journalists56 with its New York HQ and the Interna-
tional Federation of Journalists57 expected Kiev to find those responsible 
for these tragedies. The UN Security Council58 also called for a thorough 
investigation of these violent incidents. OSCE also took a hard stance 
after each of these incidents, saying that Ukrainian government should 
immediately start investigations.

55	 «Заочно предъявлено обвинение украинскому военнослужащему, причастному к убийству 
оператора «Первого канала» Анатолия Кляна». URL: http://sledcom.ru/news/item/1205789

56	 «Комитет защиты журналистов: Украине следует расследовать убийство оператора Первого 
канала». URL: http://tass.ru/obschestvo/1289636

57	 «МФЖ: Очередное убийство усиливает тревогу в связи с неизбирательными обстрелами 
журналистов на востоке Украины».  
URL: http://vm.ru/news/2014/07/01/mfzh-ocherednoe-ubijstvo-usilivaet-trevogu-v-svyazi-s-
neizbiratelnimi-obstrelami-zhurnalistov-na-vostoke-ukraini-255438.html

58	  Совбез ООН призвал разобраться с гибелью журналистов.  
URL: https://lenta.ru/news/2014/06/18/sovbez

Journalism Under Fire. Media Work in the Combat Conditions in the Donbass



40

It is unsurprising, that the international pressure made the Ukrainian 
government pretend to be concerned over the death of the Russian jour-
nalists and start criminal cases. The reaction of the Ukrainian president 
is telling in this case. “The President of Ukraine Petro Poroshenko, by 
the OSCE’s request, insists on a thorough investigation into the circum-
stances of the deaths of Russian VGTRK correspondent Igor Kornelyuk 
near Luhansk.” said the president’s press service.59 If not for the OSCE 
request, then the thorough investigation could be dropped. Of course, 
the Ukrainian investigation has made zero progress since 2014 to un-
earth the causes and circumstances of the Russian journalists’ deaths. 
And how could it be otherwise, if the Prosecutor-General and other 
agencies, always just blame the rebels for all of the crimes?

And there could have been many more victims of the undeclared war in 
the Ukrainian East among the journalists: many media personnel near 
the frontline have gotten and continue to get shelled. In January 2017, 
during a shelling of Donetsk, a LifeNews cameraman was hit by a bomb 
fragment in the leg, the member of the local Donetsk News Agency was 
also wounded. NTV and Russia Today camera crews were also under 

59	 Порошенко поручил тщательно расследовать гибель российского журналиста Корнелюка.  
URL:  https://112.ua/obshchestvo/poroshenko-poruchil-tschatelno-rassledovat-gibel-rossiyskogo-
zhurnalista-kornelyuka-76449.html

13 
 

 
Виталий Маркив/ Фото: Espreso.TV 

  

 
Цветы и свечи в память о погибших журналистах Игоре Корнелюке и Антоне Волошине / 

Фото: Михаил Почуев/ТАСС 

Igor Kornelyuk and Anton Voloshin / Photo: TASS

Part 3



41

fire. 60 In the same month, an Anna News 
crew were shelled along with a correspon-
dent with the Federal News Agency. In late 
2016, a group of journalists was caught in 
a Ukrainian Army barrage in the Sakhan-
ka village of the Novoazovsk region in 
the South of the self-proclaimed Donetsk 
People’s Republic. During the attack, the 
conflict zone had media crew of Rossiya, 
NTV, Channel One, 5 Kanal as well as the 
LNR and DNR republican TV channels 
Oplot and Union. NTV correspondent Ilya 
Ushenin noted that the shelling began as 
soon as the OSCE observers left the settle-
ment.61

One of the biggest cases of 2018 was the 
attack by Ukrainian Army near the Kru-

taya Balka settlement in the Donetsk area in May 2018, where two re-
porters of the VGTRK were injured. During this shelling, the famous 
commander of the DNR army Oleg “Mamay” Mamiev died. A Russia 24 
reporter Alexander Sladkov said that sound director Igor Uklein was not 
far from the commander, he was delivered to the hospital with a contu-
sion. The cameraman has a light contusion as well. 62

And it is significantly rarer that we get reports of Ukrainian reporters 
getting shelled. And this “problem” was recently bothering the Ukrai-
nian President’s representative on the Donbass peaceful resolution Iry-
na Herashchenko: “I think it is wrong that we do not mention on all of 
the international forums that our journalists are getting wounded and 
killed. I plan to change that. I will talk to all of the war journalists who 
were under fire in the conflict zone, please, send me your information: 
where, when and under what circumstances this occurred. I will be ex-
tremely grateful for any video. Me and the MFA will do everything we 
can to bring these facts to even the OSCE and COE. 63

Covering the conflict remains one of the priorities of the local outlets, 
including republican (DNR and LNR) TV channels, who have their own 
war reporters. Russian reporters are also frequently near the frontline. 
And even so, today the presence of journalists in the conflict zone is 
controlled by the corresponding state agencies of the Donetsk People's 

60	 «Российские журналисты попали под обстрел в Донбассе: есть раненые».  
URL: https://www.youtube.com/watch?v=WLUW9b_52hQ

61	 «Басурин и журналисты попали под обстрел украинских боевиков».  
URL: https://news-front.info/2016/12/12/basurin-i-zhurnalisty-popali-pod-obstrel-ukrainskix-boevikov

62	 «Журналисты ВГТРК попали под обстрел со стороны украинских военных в Донбассе».  
URL: http://www.ntv.ru/novosti/2019350

63	 Геращенко просит откликнуться журналистов, которых обстреляли на Донбассе.  
URL: https://gottstat.com/cl/geraschenko-prosit-otkliknutsya-zhurnalistov-kotoryh-76264.html

14 
 

 

 
Анатолий Клян / Фото: ТАСС 

 
Надежда Савченко / Фото: Коммерсант / Геннадий Гуляев Nadezhda Savchenko / Photo: Kommersant / 

Gennady Gulyaev

Journalism Under Fire. Media Work in the Combat Conditions in the Donbass



42

Republic. In order to work in the danger 
zone, a journalist needs special military 
accreditation (standard journalist ac-
creditation still allows for journalism in 
the DNR, but doesn’t allow access to the 
frontline). A lot of the information on the 
front comes directly from the DNR mili-
tary command and the Ministry of De-
fense press service. 

Even though censorship is banned by law 
in the self-proclaimed republic, the local 
government completely controls its in-
formation space. The overwhelming ma-
jority of the media are state-owned. The 
information policy of the outlets is mostly 
formed by the DNR Ministry of Informa-
tion. 

Frequently facts of working with “separatist” resources are enough to 
get one’s name added to the Myrotvorets lists or the sanction lists. We 
can note the example of Polish journalist Dawid Hudziec: covering the 
conflict, he never once took a weapon in hand, but he is still barred 
from entering Ukraine.64 Obviously Ukrainian journalists, who the state 
is teaching “properly” give information, are not thinking of visiting Don-
bass nowadays.

The actions of the Ukrainian government violate the norms of interna-
tional law for journalist work conditions in conflict zones. Article 79 of 
Protocol I to the Third Geneva Convention protects journalists in armed 
conflicts. “Journalists engaged in dangerous professional missions in ar-
eas of armed conflict shall be considered as civilians within the meaning 
of Article 50, paragraph 1. They shall be protected as such under the 
Conventions and this Protocol, provided that they take no action ad-
versely affecting their status as civilians.” 65

In other words, as long as journalist does not take up arms or partakes in 
the armed conflict, they are considered civilian population and can’t be 
seen as a direct military opponent. However, the Ukrainian Army doesn’t 
keep these parts of the Geneva Convention in accordance with its con-
cept of “hybrid war”, seeing all journalists who tell a story they don’t like 
as military opponents. Thus, Ukraine directly violates international law 
with how it views journalists in the conflict zone on South-East. 

64	 «Западные СМИ живут в параллельной реальности». URL: https://svpressa.ru/war21/article/141039
65	 Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949, and relating to the Protection of 

Victims of International Armed Conflicts (Protocol I), 8 June 1977. 
URL: https://ihl-databases.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/Article.xsp?action=openDocument&documentId=6
E95E63184FD05C8C12563CD0051E0FB

Alexander Sladkov / Photo: news.donnu.ru

49 
 

 
Военкор Александр Сладков / Фото: news.donnu.ru 

  

Part 3



43

CONCLUSION 

THE CORROSION EXPANDS WESTWARD



44



45

Conclusion. 
The Corrosion Expands Westward

Pressure on mass media, threatening and persecution of journalists, at-
tempts at establishing a monopoly on ideology and repressions of dissent 
in the Baltics and Ukraine discredit not only them, but all of Europe. The 
European Union and the states that comprise it share direct responsibil-
ity for the anti-European practices on the EU’s Eastern periphery. First, 
they made adherence to their values a simple formality when integrat-
ing Lithuania, Latvia and Estonia and associating with Ukraine – now 
they are doing decisively nothing to fight the abuse of human, demo-
cratic and media rights in those countries. 

Fighting for their values in countries that emphasize their belonging to 
Europe, in the interests of Europe itself. During discussions of the Baltics 
Euro-integration and Euro-association with Ukraine, those in favour of an 
expedient acceptance of the former Soviet republics into the EU said that 
it would be a factor of them growing closer and not a requirement. They 
were reasoning that if they don’t include the post-Soviet countries into the 
European field of influence, then they will return into Russian influence, 
who are allegedly not adhering to freedom of speech and human rights. 

A priority of geopolitical sensibilities over their own ideology has cost 
Europeans dearly.

The anti-European reality of the Baltics and Ukraine not only discredits Europe but 
has a tendency to spread Westward: the Eastern European “pupils” are starting to 
teach their Western European “teachers” how to take their values lightly.

The founding members of the European Union are starting to see calls 
to shut down unwanted TV Channels, to refuse accreditation to un-
comfortable journalists, to create black lists of public figures, to disrupt 
events. Any person can be hounded for their opinion if it clashes with 
the majority and you can replace a reasonable discussion with your po-
litical opponent by claiming they are a Kremlin agent.

“United Europe’s” expansion to new territories is linked to these pro-
cesses. Ukrainian activists who come to the EU with the no-visa option, 
disrupt public events, attack expositions and presentations. MEPs from 
Estonia, Latvia and Lithuania are presenting forth all-European black 
lists of unwanted individuals, Europe-wide bans of Russian media and 
the banning Russian Journalists from working on EU territory. Due to 
their pressure, the Russian language is not becoming an official EU lan-



46

guage, even though 5% of Lithuanians, 28% of Estonians and 37% of 
Latvians speak it. 

The Western World’s public life is degrading to the level of its Eastern outskirts. The 
corrosion of European values is spreading to the center via the periphery. 

This trend has many reasons, and one of the relativism of values with 
the new EU and NATO members, as well as the Eastern Partners of the 
EU. Europeans are so used to turning a blind eye to the events in Kiev, 
Donbass and the Baltics that they stop seeing the decay of European 
values backed by words of sticking to them.

The main victim of such an approach is Europe itself.

The value relativism of the European establishment is turning to full-on value 
nihilism among the population: the voter, annoyed by the hypocrisy of the elites 
will pick a candidate who challenges to value policy. 

The growing divide between European society and its elites has been 
dubbed the “Populist Rebellion” by the European media. The majority in 
European countries knowingly votes and against the establishment and 
its ideology during elections and referendums. Traditional institutes 
such as systemic parties, media and others keep losing their trust, while 
racist and xenophobic powers gain more and more support.66

The EU population is demanding non-system politicians, who expose 
the hypocrisy and double standards of the establishment. The most radi-
cal of which speak out against European integration and call for a de-
parture from the European Union.

Such politicians have gained significant success in recent years. They 
have gained seats in most of the EU countries: they have come to power 
in Italy, Austria, won the UK referendum to leave the EU. 

The decay of the principles of freedom of speech, media independence, banning 
political censorship and other value-based foundations of Europe is a threat of 
Europe’s own decay. 

In order to reverse this, the European elite must stop the toxic practice 
of double standards and start unwaveringly and thoroughly ensuring 
that their values are adhered to. Including on the EU Eastern borders. 
Loyalty to their own principles is not just about maintaining reputation. 
This is a question security for Europe, its stable development and the 
well-being of its people.

66	 Racism climbs to alarming levels in Europe.URL: https://www.dailysabah.com/columns/ozan-
ceyhun/2018/08/07/racism-climbs-to-alarming-levels-in-europe 

The Corrosion Expands Westward



47

Analytical Site 

The RuBaltic.ru Analytical Site began its work in January 
2013. Its creation was an initiative by researchers from 
Kaliningrad and Moscow specializing in post-

Soviet space studies and specifically – the Baltic region 
countries.

RuBaltic.Ru utilizes representatives of Russian and 
post-Soviet space scientific community, experts from 
countries outside of the post-Soviet space, as well as 
journalists from the Baltic countries familiar with the 
internal processes in their countries.

Then balanced and timely analysis of the complex, 
sometimes with contradicting political, socio-
economical, historic and cultural factors, development 
of countries in the post-Soviet space as conducted by 
the RuBaltic.ru analytical site aims to give the reader 
a clear picture of the transpiring events. As well as 
assisting in the development of neighborly relations 
between countries and strengthening trends of the 
forming of a new security architecture in Europe and 
the World.

The certificate of registration of the mass media No. EL FS 77-68154  
issued by the Federal Service for Supervision in the Field of Communications,  
Information Technologies and Mass Communications (Roskomnadzor)  
on December 12, 2016.

facebook.com/rubaltic

twitter.com/RuBALTICru

plus.google.com/u/0/+RubalticRu2013

vk.com/rubaltic

ok.ru/rubaltic



48

Nosovich Aleksandr

Ivanchenko Viktoria

Il'yashevich Aleksey

Executive editor Sergey Rekeda

Europe censored. Suppression of Freedom of Speech  
in the Baltic Countries and Ukraine  

RuBaltic.Ru Analytical report

Second Edition

Design Оlga Ustinkova

Сдано в набор 29.08.2019. Подписано в печать 03.09.2019.
Формат 60×901/

8
. Печ. л. 6. Тираж 500 экз.  

Отпечатано в ООО «Буки Веди».

115093, г. Москва, Партийный переулок, д. 1, корп. 58, стр. 2. 
+7 495 926 63 96. info@bukivedi.com


