
EUROPE CENSORED

2020
SUPPRESSION OF FREEDOM OF SPEECH 

IN THE BALTIC COUNTRIES 
AND UKRAINE 

RuBaltic.Ru Analytical report

Moscow 2020



2

УДК 342.727
ББК 67.400.7
Е24 

Authors: 
Aleksandr Nosovich – main editor, political analyst of 
RuBaltic.Ru
Aleksey Ilyashevich – correspondent of RuBaltic.Ru
Executive editor: 
Sergey Rekeda – PhD (Hist.), Editor-in-Chief of RuBaltic.Ru 

Europe censored 2020. Suppression of Freedom of Speech 
in the Baltic Countries and Ukraine: RuBaltic.Ru Analytical 
report / А. Nosovich, А. Ilyashevich; Executive editor: S. 
Rekeda. Мoscow: RuBaltic.Ru, 2020. 44 p.
ISBN 9785604084526 
The report describes the forms and tools of pressure on the 
media and journalists in the Baltic countries and Ukraine. 
Monitoring of political processes reveals a tendency 
towards a systematic violation of the principle of freedom of 
speech in these countries. The report lists the most common 
practices and the most vivid cases of fighting dissent in 
Lithuania, Latvia, Estonia and Ukraine. The purpose of the 
report is to explain why political censorship, the assertion 
of ideological monopoly, administrative pressure on the 
media, arrests and killings of journalists have become the 
norm in the Baltic States and Ukraine. Especially after the 
European integration of Estonia, Latvia and Lithuania, and 
after the association of Ukraine with the EU. 
ISBN 978-5-6040845-2-6 
УДК 342.727
ББК 67.400.7 
© RuBaltic.Ru, 2020 



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

3

Table of Contents
10 Facts of Freedom of Speech Violations in the Baltics and Ukraine
Introduction
Part 1. Lithuania
     1.1. The State Protecting Historic Myths

     1.2. Pressure on Russian-Speaking Media

Part 2. Latvia
     2.1. Fighting Alternative Views on History

     2.2. Excluding Russian-Speaking Media and Experts from the Public Field

     2.3. Persecution of the Protectors of Russian Schools

Part 3. Estonia
     3.1. Pressure on the Media

     3.2. The Campaign Against Sputnik Estonia

Part 4. Ukraine
     4.1. Persecution of the Media and Journalists

     4.2. Journalism Under Fire

     4.3. Kiev’s Social Policy as an Element of Pressure on Freedom of Speech

Conclusion	
PERSONA NON GRATA. A timeline of the persecution of Russian 
journalists in the Baltics and Ukraine after 2014

4
6
7
7

14
17
17
19
22
25
25
26
29
29
34
38
41
42



4

FACTS OF FREEDOM 

OF SPEECH 

VIOLATIONS 

IN THE BALTICS 

AND UKRAINE

Lithuania. In 2018, Klaipėda City 
Councilman Vyacheslav Titov spoke 
out against the display of a memorial 
plaque on the walls of Klaipėda 
University dedicated to the leader of the 
Forest Brothers Adolfas Ramanauskas-
Vanagas as well as saying that 
Ramanauskas was responsible for the 
murder of thousands of people. Titov’s 
statement was investigated by the 
Prosecutor’s Office, the prosecution 
insisting that the politician be given time 
in prison. Nonetheless, he only got a 
fine. This sentencing led to the Central 
Electoral Commission taking away his 
seat at the Klaipėda City Council.

FACT 1

Estonia. In 2019, Sputnik Estonia 
staff had to quit the company due to 
threats of criminal prosecution. They 
received these letters from the Police 
Department and the Border Guards. 
From 1 January 2020, the Sputnik 
Estonia agency staff had to break off 
their contracts with Rossiya Segondya 
due to pressure from the authorities. 
Since that day, the agency’s site in 
Estonia is working in an emergency 
mode. 

FACT 2

Latvia. In 2019, the Latvian State 
Security Service (VDD) started a 
criminal case against European 
Parliament member from the Latvian 
Russian Union Tatjana Ždanoka. She is 
charged with inciting national hatred by 
the following statement “We have come 
to the conclusion that Russians and the 
Russian-speaking population [of Latvia] 
are now in the same situation as the Jews 
before World War II. We are being 
punished.”

FACT 3



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

5

Ukraine. 15 May 2018, after searches 
at the RIA-Novosti Ukraine office, the 
police arrested Kirill Vyshinsky, editor-in-
chief of the outlet in 2014-2018. He was 
accused of state treason and supporting 
separatism. Vyshinsky spent 470 days 
in prison and was freed as part of an 
exchange of detainees between Russia 
and Ukraine.

FACT 5

Lithuania. In 2017, public figure Yuri 
Subbotin was found guilty in a Vilnius 
court, his “crime” was publishing a 
comment online “Thank you, Stalin, 
Sniečkus (leader of the Communist 
Party of Lithuania from 1940 to 1974) 
and the Soviet state, those who don’t 
like being together with Russia – get 
out of Lithuania, suitcase, station, 
America.” In court, Subbotin denied 
the authorship of this, but the court 
paid no attention to that. He was found 
guilty and sentenced to restriction of 
freedom for 1 year and 2 months. 

FACT 6

Latvia. 17 June 2019, a Latvian Russian 
Union council member Alexander Filey, 
used his Facebook page to congratulate 
his followers with the anniversary of the 
Red Army entering Latvian territory and 
said that “this date must be respected 
and honored.” The Latvian State Security 
Service stated that he “selected and 
interpreted historic events in his own 
interests, denied the occupation of 
Latvia that happened 17 June 1940 and 
presented the tragic event as something 
beneficial to the people of Latvia.” The 
trial was set to 12 March 2020.

FACT 7

Estonia. In 2014, Estonian Internal 
Security Service (Kaitsepolitseiamet, 
KaPo for short) detained famous Italian 
writer and political figure Giulietto 
Chiesa. He spent a few hours in a cell 
and was deported back to Italy after 
the Italian ambassador to Estonia had 
to intervene. 

FACT 8

Ukraine. In July 2019, due to direct threats 
of violence to members of the Ukrainian 
NewsOne TV Channel, as well as threats 
to their families, the management of the 
channel had to cancel a TV marathon 
“We Need to Talk” with representatives 
of the Russian Federation. A few days 
later, the 112 Ukraine TV Channel was 
the target of a terrorist attack. Someone 
fired a grenade launcher at the office. 
There was no reaction from Ukrainian 
President Volodymyr Zelensky in 
response to this.

FACT 9

Lithuania. In 2010, the former vice-
mayor of Vilnius Algirdas Paleckis was 
on a radio broadcast where he said 
“As it turns out now, our people were 
shooting our own” about the clashes 
on 13 January 1991 at the Vilnius TV 
Tower. A criminal case was started 
just for those words. The first court 
acquitted Paleckis, but a superior court 
then found him guilty and fined him 10 
400 litas.

FACT 10

Latvia. In early 2018, after a rally for 
the protection of Russian schools, the 
Latvian Security Police (renamed into 
the Latvian State Security Service in 
2019) arrested two rally members: 
rights activist Vladimir Linderman and 
economist Alexander Gaponenko. 
Vladimir Linderman was released 
after two weeks in custody. The 
Law Enforcement insists that during 
his speech at the rally he violated 
three articles of the Criminal Code 
at once: article 80 “Actions against 
the foundations of the state”, article 
78 “Inciting ethnic dissention” and 
article 225 “Organizing mass riots.” 
Alexander Gaponenko spent four 
months in prison. He was also charged 
with the articles 78 and 80, as well as 
article 81 – “Aiding a foreign state in its 
actions against the Latvian Republic.” 
Gaponenko is de facto accused of 
state treason and might be sentenced 
to up to 8 years in prison.

FACT 4



6

Introduction
After the Soviet Union’s dissolution, the European Union has been steadily expanding its 
influence in post-Soviet space. Primarily this concerned the proliferation of democratic 
norms, institutes and practices. The main declared goal was the integration or 
association of the former Soviet Union republics with the EU – to increase their respect 
for democracy, human rights, freedom of speech and other commonly accepted values 
of modern Europe.  

However, even after joining 
the European Union 
or associating with it, 
the actual political practices 
of the former Soviet republics 
are still far from democratic 
standards.

Joining the European Union and economic 
association with the Union allowed the 
Baltic and Ukrainian leadership to fly the 
banners of democracy and freedom of 
speech, while in actuality, ignoring them.
With Ukraine, the EU countries de facto 
gave up on their demands that Ukraine 
release political prisoners, conduct 
structural reforms in law enforcement, 
implementing freedom of speech and 
respecting minority rights. All so that 
president Viktor Yanukovich (later declared 
illegitimate) signed the Ukraine–European 
Union Association Agreement and the Free 
Trade Zone between Ukraine and EU.
With the Baltics, Latvia and Estonia 
were allowed into the European Union 
while keeping the discriminatory institute 
of “non-citizenship” – a fundamental 
deprivation of fundamental rights from 
hundreds of thousands of people. Due 
to this, year by year, there are more and 
more violations of human rights.

The Baltic Countries and the EU Eastern 
Partners are states that practice arrests, 
kidnappings and murder of journalists 
as well as administrative pressure on 
the media, threats of violence against 
opposition outlets and their staff, 
language-based discrimination.
Estonia, Latvia, Lithuania and Ukraine 
have political prisoners, arrested 
for publicly speaking their minds. 
The plight of these people has been 
pointed out by Western human rights 
organizations, they are recognized as 
prisoners of conscience. The attacks 
against dissidents are not just done 
on the state level with the Prosecutor’s 
Office and secret services, but also on a 
public activist level. This is most clearly 
seen in Ukraine, where paramilitary 
ultra-right groups, with the political 
leadership’s tacit approval, attack 
journalists, obstruct their work, wreck 
offices, etc.



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

7

Part 1. 

Lithuania
1.1. The State Protecting Historic Myths
Pressure on Freedom of Speech in 
Lithuania is usually tied to the state’s 
attempts to reinforce the official 
interpretation of historic events 
surrounding the Soviet period of their 
history. There, it is commonly accepted 
to think that from 1940 to 1991, 
the Republic was occupied by the 
USSR. In 2010, the Lithuanian Seimas 
(Parliament) adopted amendments 
to the Criminal Code, criminalizing 
the very act of doubting this version 
of events: “He who publicly, vocally 
or in writing supports the aggression 
undertaken by the USSR or Nazi 
Germany against the Lithuanian 
Republic, exonerates it, diminishes or 
denies it, vocally or in writing supports 
genocide or the other crimes against 
humanity, done by the USSR or Nazi 
Germany, <...> is punishable by a fine 
or imprisonment for up to two years.”1.

Al
gi

rd
as

 P
al

ec
ki

s 
/ 

Ph
ot

o:
 d

el
fi

.l
t

In practice, this law 
is specifically aimed 
at stopping the spread 
of actual information 
pertaining to the 13 January 
1991 events in Vilnius, 
which paint an unflattering 
picture of the founding 
fathers of post-Soviet 
Lithuania.

According to official sources, there were 
13 victims of the clashes near the Vilnius 
TV Tower. Lithuania blames these deaths 
on the Soviet Military (and anyone 
who testifies otherwise will not even be 
questioned, because such words are 
viewed only as deliberate lies).
In 2010, immediately after the Criminal 
Code was adjusted, it was used against 
the former vice-mayor of Vilnius Algirdas 
Paleckis, who said in a radio broadcast 
where he said “As it turns out now, our 
people were shooting our own” about 
the clashes on 13 January. This led to a 
criminal trial which was accompanied 
by a wide human rights campaign 
and was even criticized by Western 
organizations.

1 https://www.infolex.lt/ta/66150:str170-2



8

In his closing statement on the Paleckis 
case, prosecutor Egidijus Šleinius 
emphasizes that the persecution of 
the politician was specifically due 
to his stance on this event: “Thus, 
the objective side of this crime is the 
publicly spoken statement, aimed 
at an undefined circle of people, 
which expresses extreme denial, 
contemptuous and humiliating bias 
towards to the people who died and 
suffered in the fight for the preservation 
of the restored independence as well 
as their memory”2.
The first court acquitted Paleckis, but 
an appeal court found him guilty 
and fined him 10 400 litas. After 
the sentence was passed, two of the 
witnesses who testified in defense 
of Paleckis also found themselves 
in the police’s crosshairs. Danguolė 
Raugalienė and Jaunutis Lekas were 
also now charged with slanderous 
testimonies3.

Both bore witness to the 
events at the Vilnius TV 
Tower and said that the 
Soviet troops did not shoot 
at the people. Danguolė 
Raugalienė was found 
guilty and fined, however 
the Vilnius District Court 
acquitted her case on 
appeal. 

In 2018, blogger Simonas Zagurskas 
was also fined for denying the official 
version of those events.

 “13 January 1991 in Vilnius many 
were shot by local snipers, former special 
forces. Some of them are considered 
criminals now. Their names are known. 
Among them were Romas Čeponis and 
Rimas Grainys” wrote Zagurskas.
And the state experts found those words 
to have “traits of insulting the Lithuanian 
Republic”, “a drive to humiliate the 
Lithuanian Constitutional Order” 
and “inciting violence towards state 
institutions4.

Part 1   |   Lithuania

2https://newsbalt.ru/analytics/2011/11/
prokuror-o-dele-paleckisa-radi-kak/ 
3https://www.kp.rudaily/25916/2870195/
4https://baltnews.lt/
authors/20181002/1018407968/lithuania-
sud-delo-grabauskas.html



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e13 January 1991 
Events in Vilnius

V E R S I O N S  O F  H O W  T H E  E V E N T S  T O O K  P L A C E :

Russia

0 civilian 
casualties caused by the actions 

of the Soviet troops 
and the KGB Alpha Group

1 member 
of KGB Alpha Group died during 

the storming of the TV Center

Lithuania

14 people  
died due to the actions of the Soviet troops 
and the KGB Alpha Group

More than 600 people  
were injured due to the actions of the Soviet 
Army and the KGB Alpha Group

The 
Trial on the 
13 January Case 
lasted from 
January 2016 
to 
27 March 2019

67 people
the Vilnius District Court found 
them guilty of “war crimes 
and crimes against humanity” 
without any real evidence

2 people
out of the 67 accused were 
present in the court building 
during the verdict

And Russian citizen who was 
living in Lithuania, Gennady 
Ivanov 
sentenced to 4 years 
in prison

Legal Evaluation of the 13th 
January Case in Russia: 

In Russia, 13th January Case is 
viewed as a political process “in the 
worst traditions of punitive justice”, in 
no way connected to the protection 
of human rights, contradicting 
the rules of international law and 
flagrantly anti-Russian

Investigative Committee of Russia 
started an investigation against 
the Vilnius District Court judges, 
charging them with part 2 of article 
305 of the Russian Criminal Code 
“Issuing an intentionally unjust 
sentence”

M A D E  U S I N G  T H E  B A S I S  O F  S P U T N I K  L I T H U A N I A  I N F O G R A P H I C S  A N D  R U B A L T I C . R U  M A T E R I A L S . 

"The 13 January Case" 
BECAME THE BIGGEST TRIAL IN THE HISTORY OF LITHUANIA’S JUSTICE SYSTEM

These two were Kaliningrad 
resident reserve colonel Yuri Mel, 
who was detained in Lithuania 
in 2014 
sentenced 
to 7 years in prison



10

So far, the most severe of punishments 
fell on historian, public figure and 
publicist Valery Ivanov. He said that 
first he was incriminated with the 
murder of a certain mister Kanapinskas 
on the night of 13 January 1991, 
but ultimately he was sentenced 
for “creating an anti-government 
organization and anti-government 
activity.” (a political crime back from 
the Soviet times)5.

Upon being published, Ivanov released 
a book titled Lithuanian Prison dedicated 
to the tragic events next to the Vilnius 
TV Tower. After it was presented at the 
Russian Federation State Duma, the 
historian got another prison sentence in 
Lithuania. 

In 2018, Algirdas Paleckis was 
arrested again, this time with charges 
of espionage in Russia’s favour. It was 
over a month until the Lithuanian and 
foreign public found out that the former 
chairman of the Socialist People’s Front 
(Socialistinis liaudies frontas) party of 
Lithuania was under arrest. During the 
writing of this report, the Appeals Court 
put Paleckis under house arrest (six 
months of not being able to leave home 
and an electronic bracelet) and set a 50 
000 Euro bail. 
His lawyer Algis Petrulis noted that 
during his time in prison, Paleckis health 
has suffered substantially. With a height 
of 188 cm, (6’1’’) his weight dropped to 
60 kg (132 lbs.).

 “He is in a solitary cell and he is let 
out for a walk only for an hour into a 
courtyard where you can’t see the sun or 
anything, just a four by three room. There 
is already a decision that he can’t meet 
his wife and parents,” said the lawyer 6.
In November 2019, Permanent 
Representative of the Russian Federation 
to the OSCE Alexander Lukashevich 
said that he was waiting for OSCE 
Representative on Freedom of the 
Media Harlem Désir’s reaction to the 
persecution of Paleckis,  but there was 
no reaction. Russian and Baltic rights 
activists unsuccessfully tried to get this 
question to the international organization 
level. 
In 2013, the First Baltic Channel (Pirmais 
Baltijas Kanāls - PBK) was taken off the 
air for a journalistic investigation of the 
Vilnius TV Tower events. This channel also 
rebroadcasted the programming of the 
Russian Channel One. This event caused 
an international response with OSCE 

criticizing the shutdown of the PBK in 
Lithuania. 

 “Altogether, any attempts to limit 
pluralism in the media must be met with 
resistance. The Freedom of the Media 
depends on a healthy and energetic 
media field, which includes media 
channels that present the news in 
different languages and from different 
countries.” said Dunja Mijatović, 
OSCE Representative on Freedom of 
the Media on the suspension of the 
PBK Channel 8.
In 2016, the state used police and 
administrative pressure against the 
publisher of Russian journalist Galina 
Sapozhnikova’s new book The 
Lithuanian Conspiracy and the Soviet 
Collapse: Investigation into a Political 
Demolition which included eyewitness 
accounts of the events at the Vilnius TV 
Tower. The State Security Department 
of Lithuania (VSD) confiscated the 
whole printing run of Sapozhnikova’s 
book in Lithuanian, and the 78-year 
old journalist Povilas Masilionis who 
published the book found himself 
charged with “denying occupation.”  
Sapozhnikova herself was banned 
form entering the country, presentations of 
her book in Lithuania were disbanded and, 
in addition to that, Lithuanian diplomats 
tried to sabotage the book’s presentation 
in Rome, Milan and Minsk10. 
Another person who wrote of the many 
inconsistencies in the 13 January Case 
was Vytautas Petkevičius, one of the 
founders of Sąjūdis movement (a socio-
political organization which played the 
leading role in Lithuania’s exit from the 
USSR in 1988-1990). In his book The 
Ship of Fools he puts the blame for the 

tragedy on the first leader of independent 
Lithuania and his closest ally: 

 “The blood of thirteen victims is on 
[Vytautas] Landsbergis’ and [Audrius] 
Butkevičius’ hands. It is by their will that 
a few disguised border guards were 
placed at the Vilnius TV Tower. They shot 
down at the crowd with live rounds. I 
saw it with my own eyes as the bullets 
hit the asphalt and the ricochets flew by 
my feet.”

5https://www.kp.ru/daily/26567/3583003/
6 https://lv.sputniknews.ru/Baltics/20190807/12230252/Advokat-Paletskis-SIZO-derzhatodinochke-lechat-vitaminami.html

7 https://tass.ru/politika/7091273
8 https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/obse-ogranichenie-smi-v-pribaltike-nuzhnoprekratit

9https://www.ritmeurasia.org/news--2017-04-11--pochemu-vlasti-litvy-objavili-vojnu-knigerossijskoj-zhurnalistki-29513
10Посольство Литвы в Италии протестует против презентации книги о Литве URL: http://m.baltnews.lv/news/20161012/1017779380.html

Va
le

ry
 Iv

an
ov

 /
 P

ho
to

: D
EL

FI
 /

 T
om

as
 V

in
ic

ka
s

Ga
lin

a 
Sa

po
zh

ni
ko

va
 /

 P
ho

to
: f

ro
m

 G
al

in
a 

Sa
po

zh
ni

ko
va

’s 
pe

rs
on

al
 a

rc
hi

ve

Part 1   |   Lithuania



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

11

That book was ill-fated: after the writer’s 
death, Lithuanian court found it to 
be libel against the good name and 
reputation of Vytautas Landsbergis and 
his father Vytautas Landsbergis-Žemkalnis. 
Petkevičius’ daughter Liudmila Petkevičiūtė 
tried to appeal this decision in the 
European Human Rights Court, but they 
refused her appeal 11.

11https://lt.sputniknews.ru/society/20180227/5268113/echr-zhaloba-liudmila-petkeviciute-durnius-laivas.html
12https://inosmi.ru/social/20171208/240965062.html

Rū
ta

 V
an

ag
ai

tė
 /

 P
ho

to
: D

EL
FI

 /
 D

om
an

ta
s 

Pi
pa

s The most prominent example would 
be writer Rūta Vanagaitė. In 2017, 
she spoke against the glorification of 
the Forest Brothers and their leader 
Adolfas Ramanauskas-Vanagas in 
Lithuania. Vanagaitė said that during 
the war many of the future partizans 
cooperated with the Nazis and took 
part in killing Jews, while their leader 
Vanagas was an NKVD agent and 
before being executed sold out his 
allies to the Soviets. 
For these words, Vanagaitė’s 
opponents contacted the Prosecutor’s 
Office, asking them to start a criminal 
case, her books were taken from stores, 
publishing agencies refused to work 
with the writer, threats followed her on 
the streets and online. And Vytautas 
Landsbergis told Vanagaitė to “go and 
hang herself in the forest.”  Ultimately, 
she was forced to emigrate out of 
Lithuania. 

Trouble also awaits those 
who criticize the Forest Brothers 
movement – partizans from the 
nationalist underground, which 
fought the Soviet authority 
in the Baltics after World War II.



12

In 2017, famous public figure Yuri Subbotin was found guilty in a Vilnius court, his 
“crime” was publishing a comment online “Thank you, Stalin, Sniečkus (leader of the 
Communist Party of Lithuania from 1940 to 1974) and the Soviet State, those who 
don’t like to be together with Russia – get out of Lithuania, suitcase, station, America.” 
In court, Subbotin denied the authorship of this, but the court paid no attention to that. 
He was found guilty and sentenced to restriction of freedom for 1 year and 2 months. 
“The defendant was sentenced using the article that establishes a punishment for the 
public approval, denial or gross belittling of the Soviet or Nazi international crimes 
against the Lithuanian Republic or its residents.” said the judge 14.

A similar problem arose for Klaipėda 
City Councilman Vyacheslav Titov. 
He spoke out against the display of 
a memorial plaque on the walls of 
Klaipėda University dedicated to the 
leader of the Forest Brothers Adolfas 
Ramanauskas-Vanagas as well as 
saying that he was responsible for the 
murder of thousands of people. Titov’s 
statement was investigated by the 
Prosecutor’s Office, the prosecution 
insisting that the politician be given time 
in prison. Nonetheless, he only got a fine. 
This sentencing also led to the Central 
Electoral Commission taking away his 
seat at the Klaipėda City Council13.
In March 2020, the police detained 
Titov’s colleague from the Klaipėda 
City Council Ella Andreeva (Titov and 
Justice committee), as well as two 
organizers of the Immortal Regiment – 
Tatiana Afansieva-Kolomiets and Alexey 
Greychus. And while Andreeva and 
Kolomiets were searched and released, 
Greychus was arrested for three months 
for suspected espionage in favour of 
Russia. 
The Russian Ambassador to Lithuania 
Alexander Udaltsov commented on 
the investigation into the Immortal 
Regiment organizers, calling the actions 
of the Lithuanian government politically 
motivated provocations. 
At the same time as the organizers of 
the Victory Day events in Klaipėda were 
arrested, The Lithuanian MFA brought a 
project resolution to the Seimas, stating 
the Russia was “rewriting the history” 
of World War 2. The resolution calls 
for a condemnation of the “Russian 
Federation’s historic revisionism and 
spread of disinformation, which denies 
the role of the Soviet Union as one of the 
main instigators of World War 2 in order 
to force it to the victims of its aggression.” 

Approving 
of Soviet 
government 
in Lithuania 
is legally 
punishable. 

Au
th

or
it

ie
s 

in
 K

la
ip

ed
a 

de
ci

de
d 

to
 c

om
m

em
or

at
e 

th
e 

le
ad

er
 o

f 
th

e 
Fo

re
st

 B
ro

th
er

s 
Ad

ol
fa

s 
Ra

m
an

au
sk

as
-V

an
ag

as
 /

 P
ho

to
: d

el
fi

.l
t

13https://lt.sputniknews.ru/politics/20191105/10593227/Titova-lishili-mandata-deputata-Klaypedy.html
14https://lv.sputniknews.ru/world/20171030/6313835/Obshhestvennika-Litve-osudili-spasibo-Stalinu.html

Part 1   |   Lithuania



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

13

The Lithuanian Conspiracy and the 
Soviet Collapse: Investigation into 
a Political Demolition by Galina 
Sapozhnikova
The State Security Department of 
Lithuania (VSD) confiscated the 
whole printing run of Sapozhnikova’s 
book in Lithuanian, and the 78-year 
old journalist Povilas Masilionis who 
published the book found himself 
charged with “denying occupation.”  
Sapozhnikova herself was banned 
form entering the country.

The Ship of Fools (Durnių laivas) 
by Vytautas Petkevičius
Lithuanian court found it to be 
libel against the good name and 
reputation of Vytautas Landsbergis 
and his father Vytautas Landsbergis-
Žemkalnis.

Our People: Discovering 
Lithuania’s Hidden Holocaust by 
Rūta Vanagaitė
The books were taken off the 
shelves of Lithuanian libraries, the 
author became a target for public 
harassment and was forced to 
emigrate.

We are writhing 
in agony. Today our 
social degradation 
is getting out of control. 
The Landsbergists 
have turned our life into 
Social Darwinism.

Vytautas Petkevičius

Galina Sapozhnikova’s 
book gives a voice to the 
victims of that difficult 
time, letting them speak 
of the tragedy of an 
abandoned nation. 

Giulietto Chiesa

A few thousand 
Lithuanians are part 
of the murder of around 
two hundred thousand 
Lithuanian Jews who 
lived on that led. It’s not 
a ‘they’ killed ‘them’, but 
a ‘we’ killed ‘us.’

Christoph Dieckmann



14

1.2. Pressure on Russian-Speaking Media
The Baltics’ secret services almost 
always have their sights on media and 
journalists who operate in the non-state 
languages: mainly in Russian (and in 
Lithuania, in Polish as well). The actions 
of Russian and Russian-language media 
of the opposition are usually painted 
to be part of the Kremlin’s information 
policy, a plot of the neighboring 
country to discredit the Lithuanian state, 
to warp the historic truth, etc. The main 
instrument to apply this pressure is the 
Radio and Television Commission of 
Lithuania (LRTK).
In February 2019, the LRTK declared 
that two channels have violated the 
rules, they alleged that the channels 
spread false information about 
Lithuanian partizans. This was aimed at 
the programs of the First Baltic Channel 
(PBK) Lithuania and NTV Mir Lithuania.
In March 2019, journalists from Russian 
media, including RIA-Novosti, RT, 
Channel One, Izvestia and Channel 
Five were not allowed into the Vilnius 
court for the sentencing of 13 January 
1991 Vilnius events case, with more 
than 60 Russians actually being part of 
the case.  These actions of the Lithuanian 
government were condemned by 
international organizations, including 
the European Federation of Journalists.
Between May and July 2019, attacks 
against Sputnik Lithuania were on the 
rise, just in time for the presidential 
election in the Republic. Editor-in-chief 
of Sputnik Lithuania, Marat Kasem was 
banned from entering the country for 
five years. The journalist himself called 
this a “planned action” of the Lithuanian 
secret services 16.
In July 2019, the LRTK used a court order 
to lock access to the Sputnik Lithuania 
site, due to an alleged violation of 
copyright. The formal excuse for the 
blocking of the site was a complaint 
from Lithuanian Radio and Television 
(LRT), which said that Sputnik Lithuania 
used LRT materials on their site without 
permission 17.

M
ar

at
 K

as
em

 /
 P

ho
to

: F
ac

eb
oo

k 

Official Russian 
MFA Representative 
Maria Zakharova 
called Vilnius’ 
decision “Clear 
repressions against 
unwanted media.”  
The site was later 
unblocked once 
the alleged 
copyrighted 
materials were 
deleted.

15 https://lt.sputniknews.ru/baltics/20190724/9717263/Zablokirovat-i-obyavit-ugrozoy-Kakpritesnyayut-rossiyskie-SMI-v-Baltii.html
16 https://lt.sputniknews.ru/society/20190529/9171432/Shef-redaktor-Sputnik-Litva-schitaet-svoezaderzhanie-produmannoy-aktsiey.html

17https://lt.sputniknews.ru/society/20190712/9589037/Vilnyus-blokiruet-dostup-k-saytu-SputnikLitva.html
18https://lt.sputniknews.ru/russia/20190729/9775078/V-MIA-Rossiya-segodnya-otreagirovali-nasnyatie-blokirovki-so-Sputnik-Litva.html

Part 1   |   Lithuania



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

15

The systematic struggle of foreign language 
media in Lithuania even drew the attention 
of the United Nations. The UN Human 
Rights Committee 2018 report states that:

 “The State party should cease publicly 
referring to individuals and entities that 
exercise their freedom of expression 
as “national security threats”. It should 
ensure that all of its initiatives, legislative 
or otherwise, guarantee that authors, 
journalists, human rights defenders and 
other individuals and associations are able 
to freely exercise their right to freedom of 
expression“19.
According to Lithuanian Courier (kurier.
lt) publisher and editor-in-chief Valery 
Tretyakov, businesses don’t want to work 
with outlets that are traditionally seen as 
pro-Russian:

 “If ten years ago, before [the election 
of president Dalia] Grybauskaitė, we 
had local advertisers, but with the new 
president, none of that remains. The 
businesses don’t want to work with us, 

playing it safe. I know many business 
owners personally. I tell them ‘Help 
me out, give me at least some ad 
orders’ and they answer ‘I could help 
you personally. I could give you some 
money out of my pocket. But not into the 
newspaper. I don’t want any problems 
with the state and searches” 20.
In 2017, the Seimas decided to increase 
the amount of rebroadcast and spread 
channels online in official EU languages 
to 90%. 
One of the authors of this initiative 
Laurynas Kasčiūnas from the Homeland 

Union – Lithuanian Christian Democrats 
(TS-LKD) party directly said that the 
amendments to the law are aimed 
directly against radio and TV shows in 
Russian: 

 “We hope that this decision will spur 
our TV channels to pay more attention to 
European content, because the amount 
of Russian content on our screens is too 
high. Since 2007, its frequency on our 
channels has gone up by 2.5 times. And 
in a certain sense, this content is not just 
a piece of television, it obviously used 
for cultural influence, soft power” 21.
 Earlier, the same Kasčiūnas addressed 
the head of LRTK Edmundas Vaitekūnas 
with a request to monitor channels and 
measure if there is maybe too much 
Russian content on Lithuanian TV 22. 
Lithuanian MFA Linas Linkevičius also 
called for measures against this on 
an international level: his idea boiled 
down to making Russian TV channels 
unavailable to all viewers in all EU 
countries 23.
State Security Department of Lithuania 
mentions Russian media in its annual 
reports. For example, the report on 
threats to national security in 2019, 
we can find accusations against the 
RuBaltic.Ru analytics site:

 “Representatives of Russian State 
have unambiguously stated that they 

will not leave the sentence of the 
Lithuanian court on the 13 January 
case without a response. Efforts were 
made to discredit the court trials 
happening in Lithuania in the eyes of the 
international community. 20 February 
2019 in Brussels, in the building of the 
European Parliament, during an event, 
they presented an investigation by the 
information-analytical portal RuBaltic.
Ru, which spreads aggressive Russian 
propaganda, the report in question 
concerned political repressions in the 
Baltic states. A large portion of it was 
dedicated to the 13 January case. Later, 
Russian NGOs who support Russia’s 
aggressive foreign and internal policies 
asked the OSCE to pay attention to 
this alleged political persecution in 
Lithuania”24.

Vilnius’ policy 
is leading 

to Russian-
speaking outlets 

also encountering 
business 

difficulties.

Photo: RuBaltic.Ru Discussion Club dedicated 
to the Yuri Mel case, 14 February 2019

19https://ru.delfi.lt/news/politics/komitet-oon-prizval-litvu-polnostyu-rasseyat-podozreniyaotnositelno-tyurmy-cru.d?id=78680149
20https://baltnews.lt/freedom_of_speech/20200203/1019731628/Roznitsa-tolko-shtany-i-podderzhivaet-Kak-v-Litve-vyzhivaet-russkoyazychnaya-pressa.html
21https://eadaily.com/ru/news/2018/06/30/v-litve-zakonodatelno-ogranichili-russkoyazychnoe-tele-i-radioveshchanie
22https://lt.sputniknews.ru/society/20170313/2449401/vlasti-litvy-proveryat-litovskie-telekanaly-naschet-rossijskoj-teleprodukcii.html
23https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/5322542
24https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/05022020-litva-ispugalas-mezhdunarodnoy-aktivnosti-rubaltic-ru/



16

Photo: Russian-speaking Population in the Baltics and Ukraine: 
Minority Rights Issues roundtable at the UN Forum 

in Geneva, 29 November 2019.

In particular, the “preventive talks” 
can be used if the secret services have 
“information that the person may be 
linked <…> with activities that can 
increase risk or prove to be a threat 
to national security or Lithuania’s state 
interests 25. Media workers could very 
well be in a list of such “activity.” 

With this situation, 
people are even 
more fearful of the 
amendments to the 
reconnaissance law 
that were made by 
Lithuanian president 
Gitanas Nausėda, 
which would only 
give the secret 
services more power. 
It would allow them 
to summon citizens 
for preventive talks, 
check their personal 
documents and 
use administrative 
arrests. 

25https://www.kurier.lt/kritiki-predlagaemye-g-nausedoj-preventivnye-besedy-s-dgb-mogut-ushhemlyat-prava-cheloveka/

Part 1   |   Lithuania



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

17

Al
ex

an
de

r 
Gi

lm
an

 /
 P

ho
to

: L
ET

A

Part 2.

Latvia
2.1. Fighting Alternative Views on History

Latvian law enforcement, just like in 
Lithuania, have a very harsh reaction 
to attempts at re-evaluating history. 
In particular, the history of Stalin’s 
deportations – forced relocation of 
Estonian, Latvian and Lithuanian residents 
to Siberia in 1941 and 1949. The Baltic 
states call these deportations “genocide”, 
equating it to the Holocaust. They use this 
as an argument for their idea of the Soviet 
Union and the Third Reich being equally 
criminal regimes and calling the Soviet 
period a “cruel inhumane occupation.” 
In 2012, Latvian State Security Service 
(VDD) started a criminal case against 
publicist Alexander Gilman for his 

article on the IMHOclub.lv site. In said 
article, Gilman thanked Joseph Stalin for 
deporting his family to Siberia in 1941, 
noting that almost all Latvian Jews who 
were not deported were later killed by the 
Nazi and their Latvian collaborationists.  
Similarly, six years earlier the authorities 
tried to accuse Gilman of calls to 
overthrow the government. 

In a 2018 interview to a RuBaltic.Ru 
journalist, the publicist emphasizes that since 

then the VDD’s modus operandi has had 
a cardinal change.  “I must say, they 
used to be very polite and forthcoming 
to me personally. I was asked to confirm 
that I wrote the comment that started the 
criminal case. I confirmed that. That was 
it, no one took my PC or trashed my 
home. Now everything has changed: 
there are searches, even if they are not 
really needed. Special Services take all 
communications devices and keep them 
longer than they need to. It is known that 
the PC has been cracked, all of the data 
taken, but still they don’t give it back for 
months. So now the Security Service has 
a different strategy. because there is no 

guarantee that the court will side with 
the prosecution, they need to sufficiently 
intimidate the accused beforehand, so 
that person wouldn’t do whatever they 
did again” 27.

In 2014, the 
Latvian Saeima 
(Parliament) 
changed the 
criminal 
legislation, 
allowing a 
punishment 
of up to 5 
years in prison 
for “public 
glorification, 
denial, 
exoneration of 
the genocide or 
crimes against 
humanity 
done by the 
Soviet or Nazi 
occupational 
regimes”28.

26https://imhoclub.lv/ru/material/mifi-14-ijunja
27https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/11092018-vsedozvolennost-i-bespredel-chto-govoryat-o-deystviyakh-latviyskikh-
spetssluzhb-pobyvavshie-pod-pres/
28http://www.saeima.lv/lv/aktualitates/saeimas-zinas/22198-saeima-kriminallikumaieklauj-noradi-uz-psrs-un-nacistiskas-vacijas-
nodarijumiem-pret-latviju-un-tas



18

 Five years later, the Riga Court District 
Prosecutor’s Office used this new 
criminal article against a high-ranking 
member of the Latvian Russian Union 
and RuBaltic.Ru contributor Alexander 
Filey. Filey used his Facebook page 
to congratulate his followers with the 
anniversary of the Red Army entering 
Latvian territory and said that “this date 
must be respected and honored.” The 
Latvian State Security Service stated 
that he “selected and interpreted 
historic events in his own interests, 
denied the occupation of Latvia that 
happened 17 June 1940 and presented 
the tragic event as something beneficial 
to the people of Latvia” 29.

As correctly noted by Latvian rights 
activist Vladimir Linderman, the 
accusation is absurd on its own, as 
denying “Soviet occupation” is not a 
criminal offense in Latvia.  “To those 
of you who don’t know or forgot, let me 
say that in 2014, the Saeima added into 
the Criminal Code a certain Article 74 
Prime, which punishes the ‘exonerating 
genocide, crimes against humanity, 
crimes against peace and war crimes.’ 
A part of the MPs wanted to add a 
punishment for ‘justifying the aggression 
of the Soviet Union against Latvia.’ but 
that proposal did not make it through.” 30 

said Linderman.
And “public glorification, denial or 
exoneration of USSR’s war crimes 
against Latvia and its residents” (as said 
in the law) also doesn’t fit this case, 
because as of 17 June 1940, Latvia was 
not in a state of war.

Alexander Filey / Photo: BaltNews.lv/Dmitry Zhilin

Filey used his Facebook page 
to congratulate his followers with 
the anniversary of the Red Army entering 
Latvian territory and said that “this date 
must be respected and honored.” 

A part of the MPs 
wanted to add a 
punishment for 
‘justifying the 
aggression of  

the Soviet Union 
against Latvia.

Part 2   |   LATVIA

29https://mixnews.lv/latviya/2019/12/08/prokuratura-obvinila-chlena-pravleniya-
rsl-v-otriczanii-sovetskoj-okkupaczii/

30https://lv.baltnews.com/school_Russian/20191120/1023515886/Delo-Fileya-
otkuda-vzyalis-voennye-prestupleniya-esli-ne-bylo-voyny.html



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

19

In Latvia, the campaign against Russian 
and Russian-speaking media is coordinated 
by the National Electronic Media Council 
(NEPLP). This is the agency that is responsible 
for the State’s media policy for TV, radio 
and online media. Formally independent, 
the NEPLP is financed from the state budget 
and formed by the Latvian parliament, 
where the ruling coalition adheres to a strict 
anti-Russian course. The Council doesn’t 
even hide the fact that they pay special 
attention to Russian media. Sometimes 
they are assisted by the MFA, Ministry of 
Defense, the VDD or even the president. 
In recent years, there has been an increase 
in country entry bans and deportations from 
the Baltics, with dozens of publicists, film 
crews, public experts, historians, writers, 
actors and singers affected by this. In certain 
situations, the state agencies deport people 
who were already allowed to enter the 
country, as it happened with the head of the 
National Energy Security Fund Konstantin 
Simonov. As the expert was having lunch 
in Riga, the Latvian State Security Service 
barged into the restaurant and told him he 
would deported from Latvia 31.

In 2015, the Latvian Enterprise Registry 
refused to resister the Latvian offices of the 
Rossiya Segodnya Russian media agency. 
The state agency stated that the declaration 
and enclosed documents did not follow the 
Constitution of the Latvia Republic and other 
legal acts. Earlier, the Enterprise Registry 
asked the National Electronic Media 
Council’s opinion, who said that Rossiya 
Segodnya allegedly spreads manipulative 
information that benefits the Russian 
Federation’s foreign policy 32. Obviously, 
this evaluation predetermined the refusal in 
registration. 
In 2018, National Electronic Media Council 
decided to prohibit Latvian Television and 
Latvian Radio from using photos from 
Sputnik Latvia because it “strengthens 
the brand” of the Russian outlet 33. 
In July 2019, Latvia’s MFA demanded the 
NIC.lv domain name registrator to block 
access to the Baltnews.lv site. The excuse 
for this was the EU Council’s Regulation 
No. 269/2014 concerning restrictive 
measures in respect of actions undermining 
or threatening the territorial integrity, 
sovereignty and independence of Ukraine. 
The ministry also threatened to prosecute the 
journalists working at Baltnews.lv with the 
new Criminal Code of Latvia.

An analysis 
of the acting 

EU legislation 
showed that the 
EU Regulation in 
question does not 
affect the work of  

media coverage 
of Ukraine in any 

way. This norm 
only allows the 

limitation of travel 
and economic 

sanctions on people 
and corporate 

entities. 

In recent years, there has been 
an increase in country entry bans 
and deportations from the Baltics, 
with dozens of publicists, film 
crews, public experts, historians, 
writers, actors and singers 
affected by this.

2.2. Excluding 
Russian-Speaking 
Media 
and Experts 
from 
the Public Field

Ko
ns

ta
nt

in
 S

im
on

ov
 /

 P
ho

to
: S

pu
tn

ik
 /

 V
la

di
m

ir
 T

re
fi

lo
v

31https://rus.tvnet.lv/4790415/skandal-rossiyskogo-eksperta-deportirovali-iz-latviivo-vremya-ego-obeda
32https://www.kp.ru/daily/26426.5/3298688/
33https://lv.sputniknews.ru/politics/20180404/7883860/neplp-spravka.html



20

In November 2019, the Latvian 
National Electronic Media Council 
(NEPLP) decided to stop broadcasts of 
nine Russian-language channels on the 
Republic’s territory: Time: Near and Far 
(Время: далекое и близкое), Beaver 
(Бобер), Movie Home (Дом Кино), 
Movie Home Premium (Дом Кино Пре-
миум), First’s Music (Музыка Первого), 
O! (О!), Let’s Go (Поехали), Telecafe 
(Телекафе) and Petersburg-Channel 
Five (Петербург-Пятый канал). 
According to the NEPLP vice-chairman 
Ivars Āboliņš, the main beneficiary of 
these was Yuri Kovalchuk, who was 
under EU sanctions 34. 
The Russian Union of Journalists 
called this a clear case of repressions 
against the unfavourable media: 

 “Suspending the broadcast of 
nine channels is nothing more than 
a politically-motivated action and is 
direct pressure on the media, limiting 
not only the broadcasts of our media, 
but also limiting their own citizens, 
the viewers, from getting unbiased 
alternative information on processes 
that happen not just in the Republic and 
Russia, but also, the world”35. 
In March 2020, First Baltic Channel 
(PBK), a rebroadcaster of the Russian 
Channel One, was forced to close 
down its original programming in Latvia 
and Estonia (in particular, the program 
Latvian Times). This decision was made 
due to pressure from state agencies and 
law enforcement on the Riga-based 
Baltijas Mediju Alianse holding which 
includes PBK. Earlier, the Latvian State 
Security Service came to the holding’s 
offices for criminal procedures, its co-
owner and chairman of the board Oleg 
Solodov was suspected of violating 
international anti-Russian sanctions 36.
In Latvia, as is the case in the neighboring 
Baltic Republics, there are language 
quotas for the media. For example, the 
quota for Russian-language broadcasts 
in different years fluctuated from 25% to 
35% of all broadcasts37. 
In February 2020, Latvian president 
Egils Levits proposed that the 
Parliamentary Human Rights and Public 
Affairs Commission make amendments to 
the law, shifting the proportion of TV content 
in EU and Eurozone official languages, 
thus decreasing the share of Russian 
language programming 38. This idea 

was heavily criticized by co-chairman 
of the Latvian Russian Union Miroslav 
Mitrofanov:  “If the president’s most 
recent fit of idiocy makes it through, then 
the elderly and low-income population 
who can’t escape from Levits into the 
internet will be impacted. This will also 
impact children who currently have 
Russian-language educational and 
scientific programs on cable TV” 39.
However, Levits’ view on this is shared 
by the head of National Electronic 
Media Council (NEPLP) Ivars Āboliņš. 

According to him, there is no place for 
Russian language content on television: 
“The Media Council, as well as Latvian 
Television see that content for national 
minorities is moving from regular TV to 
the internet. Thus, we plan to develop 
television specifically in Latvian, and 
national minority languages should 
stick to online” 40. Exclusion of Russian-
language content from Latvia’s media field 
is becoming a trend.

The Latvian National 
Electronic Media 
Council decided 
to stop broadcasts 
of nine Russian-
language channels 
on the Republic’s 
territory: Time: Near 
and Far, Beaver, Movie 
Home, Movie Home 
Premium, First’s Music, 
O!, Let’s Go, Telecafe 
and Petersburg-Channel 
Five. 

Part 2   |   LATVIA

34https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/7163013
35https://tass.ru/obschestvo/7164619

36https://ria.ru/20200320/1568873345.html
37http://rus.delfi.lv/news/daily/latvia/sejm-vvel-yazykovye-kvoty-na-televidenii.d?id=32542527&all=true

38https://www.rubaltic.ru/news/11022020-prezident-latvii-predlozhil-umenshit-kolichestvo-teleprogramm-na-russkom-yazyke/
39https://www.rubaltic.ru/news/12022020-mitrofanov-ideya-levitsa-izgnat-russkie-telekanaly-v-latvii-privet-k-massovomu-otkazu-ot-tv/

40https://www.rubaltic.ru/news/18122019-glava-soveta-po-smi-latvii-russkomu-yazyku-mesto-v-internete/



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

21

Russian-speaking 
population 
in the Baltic 
countries

Latvia 2011 

Latvians
Russians
Belarussians
others

Russian speaking 

Population

1 284 194
556 422

68 174
45 699

670 295

2 067 887

Estonia 2016 

Estonians
Russians
Belarussians
others

Russian speaking 

Population

905 805
330 263

12 171
23 256

356 690

1 315 944

Lithuania 2011 

Lithuanians
Russians
Belarussians
others

Russian speaking 

Population

2 561 314
176 913
36 227
16 423

229 563

3 043 429



22

 Vladimir Linderman was released 
after two weeks in custody. The Law 
Enforcement insists that during his speech 
at the rally he violated three articles of the 
Criminal Code at once: article 80 “Actions 
against the foundations of the state”. article 
78 “Inciting ethnic dissention” and article 
225 “Organization of mass riots.” 
According to the rights activist himself, 
the goal of the attack by the police were 
not specific people, but the protesting 

community itself:  “I think they had the 
mission of hitting the resurfacing movement 
to protect Russian Schools. To intimidate the 
normal people and take out the leaders. 
So for the secret services it was a clear 
element of pressure” 41.
Alexander Gaponenko, known for his 
unrelenting opposition to NATO’s policies 
and radical forms of nationalisms, has 
spent four months in prison. He was 
charged with articles 78 and 80 of the 
Criminal Code, as well as article 81 
(helping a foreign state’s activity against 
the Latvian Republic). In other words, the 
scholar is accused of state treason, he is 
looking at 8 years in prison. 
  “For these four months that I spent in 
prison, they never really charged me with 
anything. They said that I must confess, but 
when I asked what I was to confess about, 
they would just say that I’d know what 
to confess. Eventually, the Prosecutor’s 
Office gave me three pages of my 
“crimes”, saying that I published articles on 

Facebook from September 2017 to April 
2018. But when I asked the Prosecutor 
which statements and articles in particular 
are ‘worth’ 8 years in prison, and I never 
got a clear answer.” said Gaponenko 42. 
During the writing of this report, his trial is 
still ongoing. 
Another detainment from the All-Latvian 
Parents’ Meeting case was Saeima 
candidate, Latvian Russian Union 
councilman Ilya Kozyrev. However, 
the State Security Service did not end 
up committing to arresting him. Latvian 
Human Rights Committee chairman 
Vladimirs Buzajevs said that Kozyrev’s 
detainment was no surprise to the 
Latvian Russian Union:  “We already 
provided instructions on how to act during 
investigations, because we have nine 
people ‘on the hook.’ There is no room for 
democracy in our country any more” 43.

2.3. Persecution of the Protectors 
of Russian Schools
The most impactful cases with rights activists 
getting arrested are the ones of protecting 
Russian schools in Latvia. 
The execution of the education reform in 
the Baltic republic started in 2004. The 
main goal was to gradually increase 
the share of subjects that were taught in 
Latvian within national minority schools. 
These “innovations” faced backlash 
from opposition politicians, international 
organizations and the numerous Russian 
community of Latvia. Nonetheless, the 
Latvian authorities did not give up on this 
plan: in 2017, the Education and Science 
Minister Kārlis Šadurskis decided to fully 
switch middle school education to Latvian.
Opponents of the reform regularly did 
protest rallies to prove that the true goal 
of the government was not to improve 
education, but to deprive the Russian 
children from receiving an education in 
their native language.

In early 2018, 
opponents of the 

reform organized the 
All-Latvian Parents’ 

Meeting, after 
which the Latvian 

State Security police 
arrested two members 

of this event, the 
aforementioned 

Vladimir Linderman 
and famous scientist, 

publicist and 
economist Alexander 

Gaponenko.

Vl
ad

im
ir

 L
in

de
rm

an
 /

 P
ho

to
: B

al
tN

ew
s.

lv

Il
ya

 K
oz

yr
ev

 /
 P

ho
to

: I
ev

a 
Čīk

a/
LE

TA

PART 2  |   Latvia

41 https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/28052018-vladimir-linderman-moe-delo-naneset-ochen-sereznyy-udar-po-reputatsii-latvii/
42https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/11092018-vsedozvolennost-i-bespredel-chto-govoryat-o-deystviyakh-latviyskikh-spetssluzhb-

pobyvavshie-pod-pres/
43https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/07082018-dana-komanda-fas-pravozashchitniki-i-druzya-ili-kozyreva-o-politicheskikh-

presledovaniyakh-v-latvii/



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

23

Yuri Alexeev, the founder and editor-in-
chief of one of Latvia’s most popular online 
sites IMHO-club.lv is also under travel 
restrictions. In late 2017, the State Security 
Service conducted a search in Alexeev’s 
apartment and found live ammunition. 
There is now a criminal case against 
Alexeev, with the journalist saying that the 
live rounds were planted there 44.
In March 2018, Alexeev was dubbed 
a suspect and placed under travel 
restrictions, and in November, they started 
new cases on articles 80 and 81. Until then, 
the secret services did another search at 
Alexeev’s house, taking all of his computer 
equipment, even the old CD disks. 

In 2019, the Latvian State Security Service 
(VDD) started a criminal case against 
European Parliament member from the 
Latvian Russian Union Tatjana Ždanoka. 
She is charged with inciting national hatred 
by the following statement   “We have 
come to the conclusion that Russians and 
the Russian-speaking population [of 
Latvia] are now in the same situation as the 
Jews before World War II. We are being 
punished” 45.

It is notable that 
in the very same 
speech, Ždanoka 
also listed all of  

the anti-Russian 
statements 
by Latvian 

politicians. The 
most prominent 

example would be 
Saeima member 

Edvīns Šnore, 
who in one of his 
articles, used the 
phrase “Russian 

pests.” 

  
 “We frequently asked the State Security 

Services to check these statements for 
violations of the law. In all cases, they said 
there was no violation. So in the end of this 
speech I come to the conclusion of double 
standards. They are singling out a group of 
people who can be punished and a group 
who have an indulgence for any sin.” said 
Ždanoka 46.

Tatjana Ždanoka / Photo: izborsk.md 

Yu
ri

 A
le

xe
ev

 /
 P

ho
to

: s
pu

tn
ik

ne
w

s.
lv

.c
om

The State 

Security Service 

did another search 

at Alexeev’s house, 

taking 

all of  his computer 

equipment, even 

the old CD disks

44https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/18122017-yuriy-alekseev-politsiyabezopasnosti-nashla-v-moey-kvartire-patrony-dlya-makarova/
45https://lv.sputniknews.ru/politics/20190307/11111556.html
46https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/20190315-zhdanok-reabilitatsiya-natsizma-v-stranakh-baltii-stanovitsya-problemoy-vsey-evropy/



24

How Latvia 
is excluding 
Russian language 
from its education
Class REGULATION BEFORE 

THE REFORM
AMENDMENTS IN 2018 TAKING EFFECT

10 – 12 classes

7 – 9 classes

1 – 6 classes

At least 60% of 
the education must 
be in the Latvian 
language in state 
schools

At least 60% of 
the education must 
be in the Latvian 
language in state 
schools 

(with exceptions)

No mandatory 
language 
proportions

All education must 
be Latvian, with the 
exception of official EU 
languages and ethnic 
and cultural studies

At least 80% of the 
education must be 
Latvian 

(with the exception 
of official EU 
languages)

At least 50% of the 
education must be 
Latvian 

(with the exception 
of official EU 
languages)

2020 – 2021

2019 – 2020

2019

Native language 
for Latvians

60,8% 
Latvian

36%
Russian

3,2% 
Other

PART 2  |   Latvia



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

25

Estonia utilizes the usual Baltic practices of 
deportations, intimidation, administrative 
and economic pressure on media. The 
Estonian Internal Security Service (KaPo), 
just like the Latvian State Security Service 
(VDD) and State Security Department of 
Lithuania (VSD), publishes public reports 
which act like a blacklist for journalists and 
whole outlets: state officials refuse to give 
them interviews and comments, they are 
refused accreditation to events. And those 
mentioned in these secret service reports 
are also potential targets for radical 
nationalists.
In 2014, the KaPo detained famous 
Italian writer, publicist and political figure 
Giulietto Chiesa in the Tallinn Airport. 
He spent a few hours in a cell and was 
deported back to Italy after the Italian 
ambassador to Estonia had to intervene. 
The Chiesa case caused a diplomatic 
scandal between Tallinn and Rome: the 

Estonian government failed to explain to 
their Italian colleagues how political views 
can be a reason to stop an EU citizen from 
entering Estonia, especially considering 
the EU Agreements of freedom of travel.  
Estonian intelligence added the analytical 
site RuBaltic.Ru to the list of organizations 
that are used to “further Moscow’s foreign 
policy.” The editors of the Annual Report 
on international security mention that in 
September 2019, RuBaltic.Ru presented 
two reports at the OSCE, one of which was 
dedicated to the persecution of journalists 
in the Baltics. In particular, it mentioned 
how the Baltics ban unfavorable 

correspondents from entering the country 
and charge them with ideological crimes. 
This apparently “discredited” the situation 
in the Baltic countries with the use of 
“deliberate misinformation”47.
In 2017, the Propastop site (which is part 
of the Kaitseliit, a volunteer Estonian 
Defense League) published a blacklist 
of media outlets, caught in alleged anti-
Estonian propaganda. Among them were 
the sites: Sputnik News (sputnik-news.ee); 
AIS (vg-news.ru); Lenta (lenta.ru); RT (rt.
com); International news 24 (in24.org); 
Eye of the Planet (oko-planet.su); Regnum 
(regnum.ru); Gazeta (gazeta.ru); TASS 
(tass.ru); Life (life.ru); Russian Gazette (rg.
ru); Rex Information Agency (iarex.ru); 
blogs rurik-l.livejournal.com and oppps.
ru; TV Channels: Channel One (1tv.ru); 

First Baltic Channel (1tv.lv); VESTI (vesti.
ru); Rossiya-1(russia.tv); Russia-RTR (rtr-
planeta.com); Ren-TV (ren.tv); NTV (ntv.
ru); Zvezda (tvzvezda.ru); TV Centr (tvc.
ru); RosBusinessConsulting (rbc.ru) and 
others. The creators of this blacklist asked 
businesses not to work with these outlets, in 
order to cut off monetary support for them 48.
In January 2019, Director for Government 
Communication Urmas Seaver officially 
stated in an interview to Estonian outlets 
that to state agencies certain channels, 
that are not independent and do not follow 
the good behavior rules of the journalistic 
field, will not even be considered media. 
According to him,  such channels are the 
Rossiya Segodnya media group, which 
includes Sputnik and RIA Novosti 49.
In August 2019, Propastop began a 
petition to take the “.ee” domain from 
Russian portals Sputnik Eesti and Baltnews. 
According to Propastop administrators, 
“the situation where one country finances 
the activities that divide society in 
another country can be viewed as hostile 
propaganda.”

Gi
ul

ie
tt

o 
Ch

ie
sa

 /
 P

ho
to

: Z
ur

ab
 D

zh
av

ak
ha

dz
e/

TA
SS

Ka
Po

 E
m

bl
em

 /
 P

ho
to

: D
EL

FI
.e

e

PART 3. 

Estonia
3.1. Pressure on the Media

The Chiesa 
case caused 
a diplomatic 
scandal 
between 
Tallinn 
and Rome.

47https://www.rubaltic.ru/news/12022020-estonskaya-razvedka-vklyuchila-rubalticru-v-spisok-ugroz-natsbezopasnosti-/
48https://lv.sputniknews.ru/Baltics/20170207/3839207/chernyj-spisok-vrazhdebnye-smi-jestonija-sputnik.html
49https://news.rambler.ru/baltic/41638919-pravozaschitniki-sputnik-v-estonii-nezakonno-lishayutdostupa-k-informatsii/



26

The Estonian state’s attempts to pressure 
Sputnik, who broadcast in Estonian and 
Russian, started back in 2015, before 
the site was even online. A month after it 
opened a bank account, it was blocked, 
the reason was given that the CEO of 
Rossiya Segonya Dmitry Kiselev was 
under EU Council sanctions.
The journalists in the Sputnik office in 
Estonia are subjected to frequent pressure. 
Part of the Estonian staff had to quit for 
various reasons, including the quickly 
spreading opinion that working in Sputnik 
Estonia was a black mark in terms of living 
in the country or finding further work. Some 
staff had to quit after talks with Estonia’s 
authorities. 

3.2. The Campaign Against Sputnik Estonia

D
m

it
ry

 K
is

el
ev

 /
 P

ho
to

: R
IA

 N
ov

os
ti

 /
 V

la
di

m
ir

 T
re

fi
lo

v

Since its first day online, 
Estonian government 
officials said they refused 
to work 
with Sputnik Estonia.

The agency’s journalists are banned from 
entering any state institutions, practically 
all public events with state participation, 
they are denied official comments on any 
issues. 
Spring 2018, there was an incident in 
Kuperjanov Infantry Battalion’s 2nd 
Infantry Brigade of Estonia’s Self-
Defense Forces, with a conscript shooting 
himself in the leg. And one of Sputnik’s 
sources reported a different version to 
that of the official incident’s explanation. 

The editors sent questions to the Defense 
Ministry in order to get a confirmation or 
denial of the information they received. 
The Ministry did not answer the inquiry, but 
they did send the questions Sputnik sent 
them to all of the leading media, adding 
their own accusations towards to the site to 
them. As a result, Sputnik filed a complaint 
about the Estonian media involved to 
the Press Council, citing the Code of 
Journalistic Ethics of Estonia. The Council 
took the side of the Estonian media. 

PART 3   |   Estonia



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

27

Sputnik reporters were frequently 
kicked out of events where one doesn’t 
even need accreditation. Requests 
for accreditation are either ignored 
or refused and accompanied with 
comments such as  “You were not 
given accreditation, because Sputnik 
is not journalism, it is a propagandist 
channel of Putin’s regime. We ask that 
you no longer contact the Ministry 
of Defense” and “Sadly, we cannot 
give you accreditation. The event is for 
journalists only.” 
All of the editors’ attempts to figure out 
what kind of criteria some official uses 
to determine whether they are journalists 
are not, failed, especially considering 
the country has no law about media.
With a prompt from the government, 
the local banks froze the monetary 
transactions tied to the outlet’s upkeep 
(salaries, office rent, taxes). The rent 
giver demanded that the agency vacate 
the Tallinn office before the end of 
February. 
Later, the agency’s staff were forced 
to quit under the threat of criminal 
prosecution. The Police Department and 
Border Guards sent the appropriate 
letters.

The demand 
itself sounds 
absurd: if the 

Sputnik Estonia 
office is guilty of  

some crime or 
administrative 
felony, then the 

law enforcement 
agencies need 
to investigate 

the facts and not 
send out letters of  

threats. 

Tallinn cites the sanctions against 
Rossiya Segodnya CEO Dmitry Kiselev. 
But, from a legal perspective, this is a 
weak argument.    “We would like to 
remind everyone that Rossiya Segonya 
is not in any EU sanctions list. We find 
the actions of the Estonian government 
an egregious abuse of power and plan 
to write to international organizations 
such as the UN, OSCE, Council of 
Europe, UNESCO, ECHR, demanding 
that they evaluate this unprecedented 
violation of Freedom of Speech and 
to take measures in facilitating the 
rights of our journalists to conduct their 
professional actions.” stated the Sputnik 
editors50.

The pressure on Sputnik Estonia did 
not go unnoticed by international 
rights groups. After the journalists 
received the threatening letters, 
OSCE Representative on Freedom 
of the Media Harlem Désir stated 
on Twitter:   “I wrote to Estonia 
authorities about measures targeting 
journalists of Sputnik Estonia following 
individual sanctions against Mr Kiselev. 
I encourage authorities to refrain from 
unnecessary limitations on the work of 
foreign media which can affect the free 
flow of information” 51.
Afterwards, Désir clarified his position: 
in his opinion, Sputnik Estonia is not 
part of the EU sanctions list, so spread 
of individual limitations imposed on 
Kiselev to journalists is a serious step in 
the legal sense. 

In Fall 
2019, 
Estonia’s 
pressure 
on Sputnik 
Estonia 
reached a 
new level.

50https://ee.sputniknews.ru/estonian_news/20191218/18790612/MIA-Rossiya-segodnya-vlasti-ugrozhayut-sotrudnikam-Sputnik-
Estoniya-ugolovnym-delami.html
51https://ee.sputniknews.ru/estonian_news/20191221/18815348/Predstavitel-OBSE-prizval-vozderzhatsya-ot-davleniya-na-Sputnik-Estoniya.html



28

From that day forward, the agency’s site in 
Estonia is working in an emergency state.

 “In recent days of last year, we have 
frequently discussed the current situation 
and came to the conclusion that, despite 
the, frankly speaking, absurd demands 
of the state and the threat that we really 
don’t want to believe, we have no right 
to risk the wellbeing of our staff. The site 
will continue to work in full, but in order 
to organize it in a way that won’t have 
us living under constant pressure from the 
Estonian government will take some time. 
Naturally, we will try to resume work as fast 
as possible.” said editor-in-chief of Sputnik 
Estonia Elena Cherysheva 52.
According to the Russian MFA, this story 
did not have the proper impact in Europe. 
In particular, the Department of European 
Cooperation head Nikolay Kobrinets 
noted that the European Parliament did not 
react at all: “MEPs, who are usually very 
sensitive about Freedom of Speech in other 
countries, refuse to see the abuse of it within 
the EU itself, in particular, in Estonia. There 
they have a simple rule of “friend-or-foe” 
once again assuming themselves to be the 
only ones to hold democratic ideals” 53.
There is cause to fear that pressure on 
Russian-speaking media will only increase. 

In February 2020, the Estonian Interior 
Minister and leader of the ruling coalition’s 
Conservative People’s Party of Estonia 
(EKRE) Mart Helme expressed a desire to 
ban the broadcast of several Russian TV 
channels: 

 “We [EKRE members] have stated 
multiple times that the Russian information 
channels that work in the Baltics could be 
closed in Estonia, as they have been by 
our Southern neighbors”  54. According to 
Helme, he proposed this idea during the 
coalition talks, but the other parties refused. 

Since 1 January 2020, 
Sputnik Estonia 
staff were forced to 
cut  ties with Rossiya 
Segodnya due to state 
pressure.

El
en

a 
Ch

er
ys

he
va

/ 
Ph

ot
o:

 s
pu

tn
ik

.b
y

Part 3   |   Estonia

52https://ee.sputniknews.ru/estonian_news/20200101/18893606/Shef-redaktor-Sputnik-Estoniya-Elena-Cherysheva-skoro-vernemsya.html
53https://iz.ru/975164/2020-02-12/mid-rf-zaiavil-ob-otsutstvii-dolzhnoi-reaktcii-ep-na-problemy-sputnik-estoniia

54https://ria.ru/20200212/1564619672.html



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

29

4.1. Persecution of the Media and Journalists
The situation with Freedom of Speech in 
Ukraine remains unacceptable even after 
the power shift in 2014 and the elections. 
In the Reporters Without Borders’ World 
Press Freedom Index Ukraine is ranked 
102 out of 180.  The report notes that 
Ukrainian media are usually motivated by 
the interests of their owners and serve as 
support for their political and economic 
influence. The lack of structural reforms 
in this field is a direct result of extremely 
close ties between politics and business. 
International rights organizations (Human 
Rights Watch, Amnesty International, 
United Nations High Commissioner 
for Human Rights, Reporters Without 
Borders, Solidaritätsnetz Bern) regularly 
document facts of pressure on opposition 
media, specific journalists and opinion 
leaders. In order to fight outlets who don’t 
share the official position of the state, they 
frequently resort to violence.
The most prominent example, is the fate 
of Channel 17, which frequently had live 
link-ups with the Donbass territories that 
Kiev does not control. In February 2016, 
some unknown individuals wrecked 
the channel’s studio and stole all of the 
equipment needed to go on air56.

The criminals 
and the ones 
who ordered 
it were never 
determined 

and Channel 17 
had to stop its 

broadcasts.

Th
e 

af
te

rm
at

h 
of

 th
e 

at
ta

ck
 o

n 
Ch

an
ne

l 1
7 

/ 
Ph

ot
o:

 A
nd

re
y 

Pa
vl

ov
sk

y,
 

Ch
an

ne
l 1

7

PART 4. 

Ukraine

The list of channels that meet 
interference from the Ukrainian state 
are Inter, 112 Ukraine, NewsOne and 
ZIK. The latter three are tied to the 
head of the Opposition Platform — 
For Life (OP-FL) party council member 
Viktor Medvedchuk, who openly 
opposes former president and now 
party leader Petro Poroshenko and 
current president Volodymyr Zelensky.
The reason behind the attacks against 
Inter in 2018 was the broadcast of a 
celebratory concert for Victory day, 

during which the hosts condemned the 
policy of casting the Great Patriotic 
War into oblivion and glorifying the 
Nazi collaborationists.
The National Council of TV and Radio 
Broadcasting of Ukraine’s statement 
said that this event was aimed at 
dividing society and just another attack 
in the information war. In order to stop 
the broadcast of the concert, ultra-
right groups blocked the TV Channel’s 
building and tried to set it on fire. 

55https://rsf.org/en/ukraine
56https://strana.ua/news/2031-nochyu-v-kieve-razgromili-redakciyu-17-go-kanal.html



30

Az
ov

 b
at

ta
lio

n 
pa

ra
m

ili
ta

ri
es

 (
ba

nn
ed

 in
 th

e 
Ru

ss
ia

n 
Fe

de
ra

ti
on

) 
bl

oc
k 

In
te

r 
/ 

Ph
ot

o:
 Е

RА
/R

ad
io

 L
ib

er
tyIn 2018, Ukraine’s Verkhovna Rada 

(parliament) recommended that 
the National Security and Defense 
Council impose sanctions against 
the parent companies of 112 Ukraine 
and NewsOne (this movement was 
supported by 229 MPs).

Thus, there was an attempt 
to stop the broadcasts 
of the country’s leading 
news channels while 
sidelining the court system. 
The parliament’s decision 
was met with ambiguous 
reactions within Ukraine 
and internationally. 

Ultimately, the sanctions did not go 
through, but there is still a wide range 
of legal and illegal instruments at 
work to pressure 112 Ukraine and 
NewsOne: irregular inspections, 
warning from National Council of TV 
and Radio Broadcasting, attacks on 
journalists, etc. 
In July 2019, due to direct threats of 
violence to members of the Ukrainian 
NewsOne TV Channel, as well as threats 
to their families, the management of the 
channel had to cancel a TV marathon 
“We Need to Talk” with representatives 
of the Russian Federation57.
A few days later, the 112 Ukraine TV 
Channel was the target of a terrorist 
attack. Someone fired a grenade 
launcher at the office. There was no 
reaction from Ukrainian President 
Volodymyr Zelensky in response to this.
Among online media, the opposition 
site Strana.ua (Страна.ua) has found 
itself some serious trouble. Its reporters 
have been victims of many attacks, the 
office has been searched by Security 
Service of Ukraine (SBU). Before the 
presidential elections, the data center 
in France was attacked with Strana.
ua saying that this was the doing of 
Ukrainian secret services59.

112 Ukraine office after being shot with a grenade launcher/ Photo: 112.ua

PART 4   |   Ukraine

57https://newsone.ua/news/iz-za-prjamykh-
uhroz-fizicheskoj-raspravy-v-adres-kanala-
zhurnalistov-i-ikh-semej-newsone-soobshchaet-
ob-otmene-telemarafona-nado-pohovorit.html
58https://112.ua/glavnye-novosti/v-noch-na-
13-myulya-dvoe-neizvestnyh-iz-granatometa-
obstrelyali-zdanie-112-kanala-499728.html
59https://ukraina.ru/
news/20190306/1022905232.html



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

31

Ig
or

 G
uz

hv
a 

/ 
Ph

ot
o:

 t
w

it
te

r.
co

m
/C

at
ch

N
ew

sN
et

Russian journalists are de facto unable to 
work in Ukraine. In 2015, all state agencies 
were banned from giving accreditation 
to all Russian media, aside from TV Rain 
(later, even this channel was banned in 
Ukraine though). Ukraine also deported 
or banned the entry of many journalists 
(among them were Zakhar Vinogradov, 
Anna Kurbatova, Maria Remizova, Daria 
Grigorova, in June 2018, they did not 
allow Evgeny Primakov Jr. and South 
African RT reporter Paula Slier, who were 
supposed to take part in an OSCE event.)
There is an intense persecution of 
journalists working in Ukraine by the 
local secret services and radical groups 
tied to them. 2014 was one of the most 
intense years for detainments, arrests and 
abductions. The most prominent incident 
was with two LifeNews Russian journalists 
Oleg Sidyakin and Marat Saichenko, 
who were detained by Ukrainian law 
enforcement and unlawfully imprisoned 
for a week. Sidyakin and Saichenko 
were baselessly accused of terrorism and 
threatened with a firing squad. 
In August 2014, Members of the Right 
Sector (an organization banned in 
the Russian Federation) imprisoned 
Rossiya Segodnya and France Press 
photoreporter Maxim Vasilenko and 
Telegraph of Crimea reporter Yevgenya 
Korolyova.
In early August 2014, 112 Ukraine 
journalist Roman Gnatyuk was kidnapped 
along with two of his colleagues, Sergey 
Belous and Sergey Boyko. Gnatyuk 
blames the Kryvbass Battalion (banned 
in Russia – editor note) in his abduction 
and spoke about the cruel treatment live 
on 112 Ukraine.
20 August 2014, Ukrainian law 
enforcement detained French poet of 
Ukrainian descent Yuri Yurchenko, who 
came to East Ukraine to translate their 
news and statements into French for 
European media. Yurchenko said that in 
detainment, they broke his ribs and legs60.

In February 2015, opposition journalist 
and blogger Ruslan Kotsaba, who called 
for a boycott of the fourth wave of military 
mobilization in Ukraine, was detained. 

12 May 2016, Kotsaba was sentenced to 3.5 years in prison, 
however, following an appeal on 14 July 2016, he was found to 
be not guilty and acquitted. 

Ru
sl

an
 K

ot
sa

ba
 /

 P
ho

to
: R

IA
 N

ov
os

ti
 U

kr
ai

ne

Kotsaba’s arrest 
and trial prompted intense 
scrutiny from Amnesty 
International, who called 
for an immediate release 
of  the prisoner of  conscience. 
The Kotsaba 
case was criticized 
by Ukraine’s Independent 
Media Trade Union, 
Mass Information Institute 
and Ukrainian Helsinki 
Committee 
for Human Rights.

60https://lenta.ru/news/2014/09/08/poet



32

In September 2017, Andrushivka Court of 
the Zhitomir Region gave a 9 year prison 
sentence to Ukrainian journalist Dmitry 
Vasilets and cameraman Evgeny Timonin. 
The reason for their arrest was a trip to 
Donetsk in Summer of 2014. According 
to the SBU, the accused helped set up 
a YouTube channel and other services 
for Novorossiya, so they have done 
something that is qualified as “accomplices 
to terrorism.” Eventually Vasilets and 
Timonin were set free.
15 May 2018 marked searches in the RIA-
Novosti Ukraine office and the subsequent 
detainment and arrest of Kirill Vyshinsky, 

the outlet’s editor-in-chief in 2014-2018. 
He was accused of state treason and 
supporting separatism. As proof, they 
pointed out his awards from the Russian 
Government, in particular a “For the 
Return of Crimea” Ministry of Defense 
medal, as well as a printed out map of 
Novorossiya. However, the authenticity 
of the medals, nor the facts of Vyshinsky’s 
alleged violation of Ukrainian law were 
never determined.
Vyshinsky’s arrest was criticized by the UN 
Human Rights Office, The International 
Federation of Journalists general secretary 
Anthony Bellanger, head of the Eastern 

Europe and Central Asia desk at Reporters 
Without Borders Johann Bihr, OSCE 
Representative on Freedom of the Media 
Harlem Désir, secretary general of the 
Council of Europe Thorbjørn Jagland and 
many other international organizations.

Ki
ri

ll 
Vy

sh
in

sk
y 

in
 c

ou
rt

 /
 P

ho
to

: A
nd

re
y 

Gu
dz

en
ko

 /
LI

GA
.n

et

In March 2019, there was a search in the 
house of famous Kiev journalist Vladimir 
Skachko. On the next day, the Ukrainian 
Prosecutor’s Office of Crimea (not 
actually in Crimea), charged him with 
part 2 of article 110 of Ukraine’s Criminal 
Code (attempts on the country’s integrity). 
Under the threat of punishment, Skachko 
had to flee the country.
Another example of pressure on Freedom 
of Speech is the Myrotvotrets site, 
which gathers files on Ukrainian citizens 
and foreigners it deems potentially 
dangerous tothe regime. After getting 
into this blacklist, there is a risk of arrest or 
deportation. Journalists and other people 
have their personal data published by 
Myrotvorets, which has led to scrutiny 
from multiple Western journalists, 
European Union and OSCE. 

Vyshinsky spent 470 days 
in prison and was freed 
as part of an exchange 
of detainees between 
Russian and Ukraine. 

PART 4   |   Ukraine



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

33

There were expectations for Zelensky 
and his team to take decisive action 

to improve the situation. But as time 
went on, it became obvious that the 

new administration is also interested 
in taking  control of Ukraine’ media 

field. 

A prominent example is the proposed 
Media law, which gives more power to 
the National Council of TV and Radio 
Broadcasting and makes it easier to 
impose sanctions on media. A different 
proposed law concerning disinformation 
follows suit. This law allows punishments 
of huge monetary fines and imprisonment 
“from the period of Russian aggression 
and up to the restoration of Ukraine’s 
territorial integrity” for spreading 
intentionally inaccurate information 
(maximum punishment for this is 7 years 
in prison.) The law was criticized by the 
European Federation of Journalists (EFJ) 
and OSCE. 

Attacks 
on Ukrainian TV channels

CHANNEL 17
In February 2016, some unknown individuals 
wrecked the channel’s studio and stole all of the 
equipment needed to go on the air. The channel 
was forced to stop its broadcasts.  

INTER
In May 2018, in order to stop the broadcast of a 
Victory Day concert, ultra-right groups blocked the 
TV channels office and tried to set it on fire.

NEWSONE
In July 2019, due to direct threats of violence to 
members of the Ukrainian NewsOne TV Channel, 
as well as threats to their families, the management 
of the channel was forced to cancel a TV marathon 
“We Need to Talk” with representatives of the 
Russian Federation. 

112 UKRAINE
In July 2019, the channel was the target of a terrorist 
act, with the building being shot by a grenade 
launcher.



34

4.2. Journalism Under Fire
After the 2014 Maidan, around 20 
journalists died in Ukraine, many in the 
combat zone. The first media worker to 
become a victim of the Donbass conflict 
was Italian freelance photoreporter, 
one of the founders of the Censura 
photographers collective Andrea 
Rocchelli. 24 May 2014, Rocchelli 
was caught in a shelling not far from 
Sloviansk. The Russian rights activist 
who accompanied him there, Andrey 
Mironov, was also killed, and William 
Roguelon was wounded, but managed 
to find shelter from the shelling at a rebel 
guard post. 
Immediately after the tragedy, OSCE 
Representative on Freedom of the 
Media Dunja Mijatović demanded an 
immediate and thorough investigation 
of the incident to bring the culprits to 
justice61, because the Ukrainian side 
showed a lack of effort in figuring out 
the circumstances of Andrea Rocchelli’s 
death. 
Thanks to the insistence of Rocchelli’s 
relatives, the Italian police continued the 
investigation and on 30 June 2017, they 
detained Ukrainian trooper Vitalii Markiv. 
The trial took place in the Court of Assize 
of the Tribunal of Pavia starting in 2018 
(Markiv had dual citizenship, so he was 
tried like an Italian citizen). 

The Ukrainian diplomatic office was 
convinced that “the death of two 
journalists happened due to an artillery 
strike from the Russian-Terrorist troops” 62. 
President Zelensky personally petitioned 
for Markiv’s release during his visit to Italy 
in February 2020. 

An
dr

ea
 R

oc
ch

el
li’

s 
ID

 /
 P

ho
to

: C
es

ur
a.

it

In July 2019, Markiv was sentenced 
to 24 years of prison, which led 
to dismay in the Ukrainian MFA.

Vi
ta

lii
 M

ar
ki

v 
/ 

Ph
ot

o:
 R

ad
io

 L
ib

er
ty

61https://www.bbc.com/russian/international/2014/05/140526_slavyansk_journalists_death.shtml
62http://mvs.gov.ua/ua/news/8983_Oficiyna_poziciya_MVS_vidnosno_zatrimannya_viyskovosluzhbovcya_NGU_Vitaliya_Markiva_v_

Italii_ONOVLENO.htm

PART 4   |   Ukraine



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

35

The next victims of Ukraine’s war on the 
East were Russian journalists. In June 
2014, at the hamlet of Metallist near 
Luhansk, a mortar strike hit VGTRK 
reporter Igor Kornelyuk (died at the 
hospital) and sound director Anton 
Voloshin (died on site).
29 June 2014, a bus was shot at by 
gunfire and Channel One cameraman 
Anatoly Klyan was mortally wounded. In 
late August of the same year, there was 
official confirmation of the death Rossiya 
Segodnya photoreporter Andrey Stenin, 
who was missing in action for a month. 
The Russian Investigative Committee 
started an investigation into the death of 
these four journalists, with a 2016 trial 
calling Ukrainian servicewoman Nadiya 
Savchenko guilty of the murders 
of Kornelyuk and Voloshin. 
A l t h o u g h Savchenko 
was later pardoned. 
In the investigation 
of Anatoly Klyan’s death, 
the Russian Investigative Committee also 
gave an accusation in absentia to division 
commander of the Donetsk AA Rocket 
Regiment of Ukrainian Armed Forces 
Air Command Center lieutenant-colonel 
Nikolai Malomen63.
The circumstances of Andrey Stenin’s 
death are still being determined. 

Flowers and candles to mourn Igor Kornelyuk and Anton Voloshin / 
Photo: Mikhail Pochuev / TASS

N
ad

iy
a 

Sa
vc

he
nk

o 
/ 

Ph
ot

o:
 R

eu
te

rs

There were also 
investigations into the 
journalists’ deaths started 
in Ukraine, but they have 
not shown any results. 

63http://sledcom.ru/news/item/1205789



36

There could have been even more victims 
of the Donbass conflict among journalists: 
many media near the frontlines continue 
to be caught up in mortar bombardments 
and gunfire.
But the two most impactful journalist 
murders in Ukraine did not happen in the 
combat zone, but in the country’s capital. 
Oles Buzina, a famous Ukrainian writer, 
was shot near his home in Kiev on 16 
April 2015. However, reactions to the 
journalist’s murder in Ukraine itself were 
mixed. The social networks were full of 
support of the murder, some Ukrainian 
media and state officials called Buzina 
an Ukrainophobe64.
18 June 2015, Ukrainian Interior 
Minister Arsen Avakov announced the 
arrest of three possible assassins, who 
were members of radical right wing 
movements. Among them were Andrey 
Medvedko and Denis Polishchuk (the 

third suspect 
was released 
due to a lack of 
evidence). After 
the investigation, 
Polishchuk was 
released on 
house arrest on 
9 December 
2015, the same 
happened with 
Medvedko on 
31 December. 
On 25 March 
2016, Polishchuk’s house arrest was 
not prolonged by the court, and 
Medvedko’s house arrest was replaced 
with personal recognizance.
The second charge was to be examined 
on 28 November 2017. And since then, 
Buzina’s case was de facto frozen. And 
apparently the trials are happening with 

multiple violations and not examining 
the core of the incident. 
After the administration changed in 
Ukraine, the murdered journalist’s 
mother Valentina Buzina asked for 
a personal audience with the new 
president Volodymyr Zelensky, but she 
never did manage to meet him65.

Andrey Medvedko and Denis Polishchuk / photo: aif.ru collage

Oles Buzina, a famous Ukrainian writer, 
publicist, former editor of the Segodnya 
newspaper, was shot near his home in Kiev 
on 16 April 2015. Previously, he received 
multiple threats of attacks. Representatives 
of the OSCE and UN expressed their 
condemnation of the murder and offered 
condolences. Reporters Without Borders, 
USA Committee to Protect Journalists, 
UNESCO, Human Rights Watch all 
called for a thorough investigation. 

Another noteworthy fact is 
that under the new president, 
the suspects of  Oles Buzina’s 
murder got new posts: 
Medvedko was appointed a 
member of  the National Anti-
Corruption Bureau of  Ukraine 
(NABU) and Polishchuk became 
head of  one the Veteran 
Ministry’s work groups66.

Ol
es

 B
uz

in
a 

/ 
Ph

ot
o:

 R
eu

te
rs

64 https://ukraina.ru/exclusive/20171122/1019552625.html
65https://strana.ua/news/220793-mama-ubitoho-olesja-buziny-rasskazala-kakoj-otvet-poluchila-na-pismo-zelenskomu.html

66https://strana.ua/news/241845-podozrevaemyj-v-ubijstve-buziny-polishchuk-poluchil-dolzhnost-v-minveteranov.html

PART 4   |   Ukraine



37

20 July 2016, Radio Vesti host, 
Ukrayinska Pravda editor Pavel Sheremet 
was murdered. He died in an explosion 
from a bomb in a car that belonged 
to Sheremet and his domestic partner 
Alena Pritula. The police initially said that 
the target of the attack could have been 
Pritula herself. For a long while it seemed 
like the investigation of Pavel Shemeret’s 
murder came to a dead end. There was 
no information on the assassins or who 
hired them. As late as December 2019, 
Interior Minister Arsen Avakov reported 
that arrests have been made as part of 
the investigation. 
ПAccording to deputy Interior Minister 
Anton Gerashchenko, the investigation 

had evidence that the suspected assassins 
had ties to the Security Service of Ukraine 
(SBU) 68. Nonetheless, the investigation 
was hindered by the resistance of 
nationalists, who accuse the police of 
trying to demonize the Ukrainian Army 
and volunteer movement. 
On 10 January 2020, Reporters Without 
Borders have expressed their concern 
over “inconsistencies in the evidence for 
the Ukrainian authorities’ claim to have 
solved the murder.” 
On 10 January 2020, Reporters Without 
Borders have expressed their concern 
over “inconsistencies in the evidence for 
the Ukrainian authorities’ claim to have 
solved the murder.” 

The National Union of Journalists of 
Ukraine (NUJU) regularly speaks of the 
unacceptable levels of violence towards 
media. According to the Index of Physical 
Safety of Ukraine’s Journalists, which the 
NUJU does with its partner organizations, in 
2019, there were 75 incidents with physical 
force used against journalists. Frequently the 
attacks are of an extremely cruel nature.
For example, following an attack in 
downtown Cherkasy, investigative 
journalist Vadym Komarov died in the 
hospital after being in a coma. According 
the NUJU head Sergey Tomilenko, there 
are very few chances that the journalist’s 
murderers will be brought to justice69.

All five suspects 
were tied to the 
volunteer paramilitary 
movements, three 
of  them – the rock 
musician and 
serviceman Andrii 
Antonenko, 
surgeon Yulia 
Kuzmenko, 
military nurse 
Jana Dugar – 
received official 
charges67.

Pa
ve

l S
he

re
m

et
 /

 Ф
от

о:
 R

ad
io

 L
ib

er
ty

Va
dy

m
 K

om
ar

ov
 /

 P
ho

to
: f

ro
m

 V
ad

ym
 K

om
ar

ov
’s 

Fa
ce

bo
ok

 p
ag

e

67https://112.ua/statji/ne-veryat-reakciya-izvestnyh-lyudey-na-zaderzhanie-podozrevaemyh-v-ubiystve-sheremeta-518535.html
68https://strana.ua/news/249120-svjaz-sbu-s-podozrevaemymi-v-ubijstve-pavla-sheremeta-dokazana-herashchenko.html
69https://strana.ua/news/207545-v-nszhu-schitajut-chto-shansy-na-raskrytie-ubijstva-cherkasskoho-zhurnalista-komarova-nichtozhno-maly.html



38

Political Censorship in Ukraine did 
not just affect journalists, but also 
the entertainment industry. In 2016, 
the Verkhovna Rada passed the 
amendments to Law №3359 On 
Cinematography (concerning movies 
by the Aggressor State), banning 
movies produced in Russia after 1 
January 201470. In addition to that, any 
movies that glorify the Russian army or 
law enforcement are banned. 

In accordance 
with Ukraine’s 

Minister Cabinet 
decision №1143, 
the Ukrainian 

State Film Agency 
now has the right 

to ban movies 
(including Soviet 
ones) with actors 
who are declared 

to be a Persona 
Non Grata in 

Ukraine.

The broadcasting of 76 Russian TV 
Channels was stopped (as of December 
2016). On 16 May 2017, Russian social 
networks (VKontakte and Odnoklassniki) 
and services (Yandex, Mail.ru, ABBY 
and others) were banned for three 
years. In 2020, Zelensky prolonged to 
resource blockade for three more years. 

Many books published in Russia are 
now banned in Ukraine, with the ban list 
constantly growing. 
A significant role in promoting such 
initiatives is handled by the Ukrainian 
Institute of National Remembrance, 
which was led by Volodymyr Viatrovych. 
His work led to laws on decommunisation, 
a massive campaign of glorifying 
Ukrainian Nazi collaborationists and 
Organization of Ukrainian Nationalists 
(OUN) and Ukrainian Insurgent Army 
(UPA) (both banned in Russia).

4.3. Kiev’s Social Policy as an Element 
of Pressure on Freedom of Speech

The Institute’s activity 
is aimed at reimagining 
Ukraine’s history in the 
context of  the mass hunger 
of  1932-1933, World War II, 
abandoning the concept 
of  the Great Patriotic War, 
criticism and judging the 
Soviet period. 

Vo
lo

dy
m

yr
 V

ia
tr

ov
yc

h 
/ 

Ph
ot

o:
 u

m
ol

od
a.

ki
ev

.u
a

70https://korrespondent.net/ukraine/3659658-rada-zapretyla-vse-novye-rossyiskye-fylmy

PART 4   |   Ukraine



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

39

Pressure on Freedom of Speech also 
shows in Kiev’s language policy. 25 
April 2019, the Verkhovna Rada passed 
the law On provision of the functioning 
of the Ukrainian language as the State 
language71.

A lot of attention was given to media, 
especially printed media. The publishing 
of printed media in non-state languages 
is allowed only if at the same time the 
same printing run in Ukrainian is available 
with identical content. So the prospects of 
a number of Russian-language regional 
newspapers are quite dire.
Audio-visual media who rely on a 
Russian-speaking audience are also 
not in the best position. National TV 
Channels have a 90% state language 
quota, regional ones are 80%. Content 
in other languages must be dubbed. 
Ukraine has had language quotas 
before. In 2016, Verkhovna Rada 
passed the amendments to the On 

Television and Radio Broadcasts law, 
that Ukrainian songs must make up no 
less than 35% of the daily air time. The 
following year, as per Poroshenko’s 
initiative, quotas for national channels 
were 75% per week, and no less that 
60% for the regional channels. In 2019, 
as mentioned earlier, they were raised 
to 90% and 80% respectively. 
The language issue is further 
exacerbated by the 2017 law On 
Education. In particular, this document 
has been the cause of the extended 
disagreement between Ukraine and 
Hungary. Hungary accused Kiev of 
violating the language rights of the 
Hungarian national minorities.

Now there is no place for 
a “regional language” 
in Ukraine’s legal field 
(the previous law used 
it to regulate national 
minority languages).  
Use of Ukrainian is now 
mandatory in all fields 
aside from private 
conversations 
and religious rituals. 

71http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T192704.html



40

16 January 2020, the Verkhovna Rada 
voted for middle school law, which follows 
the same trend72.

The document 
outlines three 

models of studying 
Ukrainian language 
in schools. The most 

punishing of the 
three is for Russians 

and Russian-
speaking citizens: 
from 5th grade no 

less than 80% of all 
education must be in 
Ukrainian language. 

For educational facilities with education 
in EU languages, the quota is 20% with a 
later increase to 60% in high school. So, 
children from Russian-speaking families in 
Ukraine are more limited in rights than those 
with official EU languages.
This leads to doubts in some of the experts 
suggestions that the new administration 
realizes the necessity of reviewing the 
state’s language policy. In addition to 
that, any potential changes seem to be 
insignificant. Ukrainian media should 
prepare for work in the new status quo after 
the interim period.

It must be noted, one could say that 
Volodymyr Zelensky inherited the 
language law from Petro Poroshenko, 
then the middle school law was 
adopted by thenew Verkhovna Rada, 
where the majority was from 
the pro-president party. 

72http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=0901&skl=10

PART 4   |   Ukraine



EU
R

O
P

E 
C

EN
S

O
R

ED
 2

0
20

  |
  S

u
p

p
r

es
s

io
n

 o
f 

Fr
ee

d
o

m
 o

f 
S

p
ee

c
h

 in
 t

h
e 

B
a

lt
ic

 a
n

d
 U

k
r

a
in

e

41

Conclusion
Before Lithuania, Latvia and Estonia 
joined the EU, the European officials 
shared the impression that European 
integration would lead to a loosening 
of the screws in the Baltic countries, 
would facilitate the respect of local 
governments to rights and freedoms, 
including the Freedom of Speech. This 
was based on the Copenhagen criteria 
of EU Membership – the European 
Council in Copenhagen in 1993 
decided on the EU requirements for 

candidate countries, which the Baltics 
agreed to follow. The political part 
of the Copenhagen criteria demands 
adhering to the European Convention 
on Human Rights, article #10 of which 
guarantees the right to freedom of 
expression and hold opinions as well as 
sharing information and ideas without 
interference by public authority73.
For Lithuania and Latvia, this scrutiny 
is unpleasant, but not critical. In 
Estonia, the situation is better, but the 
unprecedented level of pressure on 
Sputnik Estonia ruins the big picture. 
And the situation with Freedom of 
Speech and human rights is even 
worse in Ukraine. Scrutiny of Kiev from 
international rights organizations is 
louder with each year. 

Pressure on the media, persecution 
of journalists, attempts to set up an 
ideological monopoly in the Baltics and 
Ukraine, all of this ultimately discredits all 
of Europe. 
The EU and its leaders have a direct 
responsibility for the anti-European 
practices on their Eastern edge. 
Obviously, without their interference the 
trends outlined in this report will remain 
unchanged in the best case scenario. But 
it is not out of the realm of possibility that 

the pressure on Freedom of Speech and 
violations of Human Rights in the Baltic 
and Ukraine will only grow to a much 
more threatening scale. This is the 
direction the ruling elites of these four 
countries are heading in.
In Latvia, the president decided 
to personally lead the process 
of containing Russian-language 
content to the internet. His Lithuanian 
counterpart is calling for more power 
to the secret services, which could 
lead to a lot more pressure on the 
media, journalists, rights activists and 
opposition politicians. In Estonia, the 
ruling coalition party EKRE is calling 
for radical measures in combating 
“Russian propaganda.” The proposals 
to stop the broadcast of Russian 

channels within the country have not 
gained support from the other political 
parties, but the situation may change. 
Ukrainian president Volodymyr 
Zelensky has no social policy of his 
own, it is handled by to the nationalists 
who are not changing the anti-Russian 
course. Even the pro-presidential party 
has many supporters of this line. 
Clearly the issues with Freedom of 
Speech and human rights in Eastern 
Europe demand special attention in 
the crisis period of the COVID-19 
coronavirus pandemic. In order to fight 
the spread of the virus and overcoming 
its economic consequences, many 
governments are already using extreme 
measures. Democratic ideals are taking 
a back seat to saving human lives 
Nonetheless, the excuse of a lethal 
pandemic can be used by the state to 
increase control of the media field even 
further. There is a colossal range of 
opportunities to finish off the opposition 
media outlets. For instance, Latvian 
president Levits has already backed the 
idea of state support for media during 
this extraordinary emergency. But who 
will receive this state support? It is clear 
that the support will only be given 
to the media loyal to the incumbent 
government, so they can continue their 
work in these economically strained 
conditions. And the opposition media 
won’t be able to compete and will have 
close down. 
International rights organizations must 
keep a keen eye on the development 
of this situation. Their silence and lack 
of effort in reacting to the situation in 
Lithuania, Latvia, Estonia and Ukraine is a 
catalyst for these violations of democratic 
norms going up to the next level.  

In actuality, the Baltic 
countries ignored these 
obligations when joining the 
EU and the current amount 
of  international scrutiny is 
clearly not enough to impact 
the course of  events. 

73https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_RUS.pdf



42



43



Массово-политическое издание
Носович Александр Александрович, Ильяшевич Алексей Геннадьевич

Ответственный редактор Рекеда Сергей Вячеславович 
Европа censored 2020. Подавление свободы слова в странах Балтии и на Украине

Аналитический доклад RuBaltic.Ru

Перевод Павел Шамшиев 
Оформление Агафонова Анастасия

Сдано в набор 01.05.2020. Подписано в печать 01.06.2020. 
Формат 60×90 1/8 . Печ. л. 6,5

Тираж 500 экз.
Отпечатано в ООО «Буки Веди». 

115093, г. Москва, Партийный переулок, д. 1, корп. 58, стр. 2. +7 495 926 63 96. info@bukivedi.com


